Fast & Furious 8 (2017) recensie

Fast & Furious 8Ruim 16 jaar geleden ging ik met mijn maatje naar de bioscoop voor de eerste The Fast and The Furious. Een geweldige actiefilm waarin fel gekleurde en opgevoerde wagens vol met foute glimmende stickers, stoere straatracers en mooie meiden voor het kijkplezier zorgden. Morgen gaat alweer het achtste deel in première en als fan van het eerste uur keek ik dan ook met veel plezier uit naar Fast & Furious 8 die ook onder de titel The Fate of The Furious wordt uitgebracht.

In alle eerlijkheid heeft de door F. Gary Gray geregisseerde spektakelfilm nog weinig te maken met het origineel uit 2001 en ergens is dat ook logisch. Een franchise moet groeien. Evolueren. En uiteindelijk het veeleisende publiek vermaken en dat kan alleen door nieuwe personages te introduceren en het verhaal meer diepgang te geven. In Fast & Furious 8 draait het dan ook om Dom (Vin Diesel) die zijn familie de rug toekeert als hij door de geniepige schurk Cipher (Charlize Theron) onder druk wordt gezet.

Theron is geknipt voor de rol van de beeldschone doch dodelijke bad guy terwijl we in dit deel een geëmotioneerde Dominic Toretto zien. Vin Diesel speelt de rol opnieuw goed en dat is ook te zeggen van Michelle Rodriguez, Dwayne Johnson, Tyrese Gibson en Ludacris die allen terugkeren voor een nieuw spectaculair, snel en furieus avontuur dat zich evenals in de voorgaande delen weer op verschillende locaties overal ter wereld afspeelt. Naast Theron claimt ook Jason Statham een grote rol op en hij speelt de rol van Deckard opnieuw uitstekend hoewel hij grotendeels de rol van de komische noot invult. Wel op een stoere manier.

Het is van het begin tot het einde genieten van de weergaloze stunts, kibbelende teammaatjes en bombastische actiescènes hoewel de schaarsgeklede dames schaars zijn en spectaculaire straatraces nu toch echt tot het verleden behoren. Hoewel Dominic in de openingsfase nog één keer laat zien dat hij dé straatracer is heeft Fast & Furious 8 meer raakvlakken met een willekeurige James Bond-film. De miraculeuze wijze waarop het team dan ook de strijd aangaat met Cipher zorgt eerder voor belachelijke taferelen dan dat je het als kijker serieus kan nemen. Desalniettemin is het vermakelijk te noemen evenals de film in zijn totaliteit. Zeker met in het achterhoofd houdende dat dit alweer het achtste deel is in een franchise die ook nog wel een negende en tiende deel gaat krijgen.

6 thoughts to “Fast & Furious 8 (2017) recensie”

1. Zie ik het nu goed, en ben je overgestapt naar cijfers ipv sterren?:)
    Ik was zelf dus een stuk minder minder enthousiast, maar ik begrijp ook weer wel dat amusement hier het belangrijkste blijft.

Normaal recenseerde ik dit soort films ook niet, omdat ik gewoon met een biertje voor de buis wilde gaan zitten zonder al te veel na te denken:) 1, 5 en 7 vond ik wel echt goed, de rest vermakelijk. Dat geldt in de basis voor 8 ook nog wel.

2. Ik ben een groot fan van de franchise en heb even gewacht met jouw recensie lezen totdat ik ‘m zelf gezien had (en de recensie geschreven die later deze week wordt gepubliceerd), maar vond deze vies tegenvallen. Heb er tot m’n verbazing deze keer ook niet echt van kunnen genieten. Theron kreeg maar weinig te doen (ze speelde in Fury Road, laat haar tenminste 1 keer een auto besturen) en ook de overstap van Dom voelde niet aan als iets wat passend was gezien de geschiedenis. Voor mij was dit een grote teleurstelling. XxX: The Return of Xander Cage daarentegen….die was echt leuk…hoe fout die film ook is 😉

1. Dat voldoet compleet aan de definitie van “domme actiefilm” en dat is precies de reden waarom ik zoveel er van heb genoten. Dacht je dat er in de Fast films bizarre dingen gebeurden? Hier doen ze er nog een schepje bovenop….