Fantasy Island (2020) recensie

Blumhouse-s-Fantasy-Island_ps_1_jpg_sd-low_©2019-CTMG-Inc-All-rights-reservedEen tropisch eiland waar iemands wildste fantasieën en diepste verlangens werkelijk worden. Dat klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het ook. Want geen enkele fantasie verloopt volgens plan. Iets dat een geselecteerd gezelschap ondervindt in de horror/thriller Fantasy Island. Wanneer zij het eiland van de mysterieuze Mr. Roarke (Michael Peña) bezoeken heerst er enthousiasme en ongeloof. Maar de bezoekers worden aangenaam verrast als hen diepste verlangens werkelijkheid worden. Ondanks dat is het plezier van korte duur.

Alles heeft een prijs
De strekking van het verhaal is dat alles een prijs heeft. De jonge Melanie (Lucy Hale) krijgt de kans om wraak te nemen op haar pestkop op school die haar leven zwaar heeft beïnvloedt, maar wanneer ze ontdekt dat Sloane (Portia Doubleday) ontvoerd is besluit ze om haar te helpen om te ontsnappen. Terwijl ze worden opgejaagd door een krankzinnig individu die niet eerder rust totdat hij de jonge meiden heeft vermoord. Terwijl Melanie en Sloane op de vlucht slaan hebben ze feestgangers J.D. (Ryan Hansen) en Brax (Jimmy O. Yang) het prima naar hen zin op een feest dat nooit stopt. Totdat er gewapende mannen ten tonele verschijnen en het vuur openen op de menigte.

Maggie Q
Maar de focus ligt grotendeels op Gwen. Een rol die gespeeld wordt door Maggie Q en haar personage wil graag haar fouten in het verleden herstellen. Terwijl ze de werkwijze van Roarke flink aan de kaak stelt en kritische vragen stelt over hoe hij het voor elkaar bokst om de fantasieën werkelijkheid te laten worden. Het ligt natuurlijk voor de hand dat er bovennatuurlijke krachten in het spel zijn en dat het eiland naar eigen inzicht een fantasie tot leven wekt. Iets dat tot een halt toe geroepen moet worden en in de climax van de film worden de handen van de inmiddels opgejaagde bezoekers ineen geslagen. Om deze bloederige nachtmerrie voor eens en altijd te stoppen.

Vermakelijk
Fantasy Island is een vermakelijke film die van het begin tot het einde boeit hoewel dat meer te danken is aan de spannende momenten dan aan het verhaal. Dat niet bijster bijzonder is en zelfs op een aantal momenten flink tekort schiet. Dat neemt niet weg dat de horrorversie van de komische jaren ’70 serie de moeite waard is. Als bloederige taferelen jouw ding is. Met als bonus een leuke bijrol van Michael Rooker die als een soort jungleman Melanie en Sloane helpen om hen belager te verslaan. Dat er een vervolg in de pijpleiding zit moge duidelijk zijn en naar mijn mening is deze meer dan welkom. Mits het verhaal wel iets beter uitgewerkt en het een tikkeltje spannender en bloederiger wordt.

Waardering: 3 uit 5.