Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016) recensie

Fantastic Beasts and Where to Find ThemFantastic Beasts and Where to Find Them is een verhaal dat door J.K. Rowling is geschreven en het is een zogenaamde spin-off van de Harry Potter verhalen. Rowling kennen we natuurlijk allemaal van de succesvolle Harry Potter boeken die ook (met uitzondering van het laatste boek) verfilmd zijn en het is dan ook niet meer dan logisch dat vorig jaar de verfilming van Fantastic Beasts and Where To Find Them in de bioscoop verscheen. Ik heb de fantasiefilm helaas op het witte scherm gemist, maar nu deze op een zeer nette Blu-ray Disc is verschenen ben ik er eens lekker voor gaan zitten.

Tovenaar Newt Scamander (Eddie Redmayne) is een schrijver en leraar die op een dag in New York aankomt met een normale lederen koffer. Maar niemand weet dat deze koffer speciaal is. Al gauw staat zowel de magische als de niet-magische wereld op zijn kop als mysterieuze beesten uit de koffer van Scamander ontsnappen en zich verstoppen in New York. Samen met de voormalige schouwer Tina (Katherine Waterston) en de niemagie (iemand die niet tovert) Jakob Kowalski (Dan Fogler) gaat Scamander op jacht naar de ontsnapte beesten, maar die opdracht lijkt eenvoudiger dan dat die daadwerkelijk is.

Met Fantastic Beasts and Where to Find Them keren we terug naar de magische wereld van Harry Potter. Althans, dat is de bedoeling. Maar verwacht niet dat we terugkeren naar Zweinstein, dat er een potje zwerkbal boven de mat wordt gelegd of dat we überhaupt ook maar een van de personages uit de Harry Potter-reeks te zien krijgen. Zo nu en dan wordt er wel gerefereerd naar het Harry Potter universum en Scamander gooit er soms een spreuk uit die we al eerder in de 7 films over de jonge tovenaarsleerling hebben gehoord. Maar daar blijft het wel bij. De door David Yates geregisseerde fantasiefilm heeft dan ook niet het magische en mysterieuze sfeertje dat zo nadrukkelijk in de Harry Potter-films aanwezig is.

Eddie Redmayne is de aangewezen persoon om in de huid te kruipen van de ietwat vreemde Newt Scamander die meer waarde hecht aan het contact met de wezens in zijn koffer dan met de mensen uit zowel de magische als niet-magische wereld. Toch weet hij het goed te kunnen vinden met de kniemagie Kowalski, een rol die uitstekend wordt gespeeld door Dan Fogler. De dynamiek tussen de twee personages is ontzettend leuk en zij zorgen dan ook voor veel humor. Toch is Fantastic Beasts and Where to Find Them niets meer dan een race tegen de klok om de losgeslagen beesten op te sporen en te vangen en dat gaat gepaard met een overdaad aan computeranimaties die van wisselende kwaliteiten zijn. En dat vind ik wel jammer. Ook met praktische effecten had men naar mijn mening veel kunnen bereiken. Daarnaast ben ik van mening dat Colin Farrell, die de rol van Scamander’s mysterieuze tegenstander Graves speelt, helemaal niet past in dit magische universum en dan ook allesbehalve een goede indruk maakt.

Warner Bros. Home Entertainment brengt de avontuurlijke fantasiefilm op een zeer nette Blu-ray Disc op de markt. Het beeld, dat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de disc staat, is haarscherp en vrij van imperfecties. Het krachtige Dolby Atmos geluidsspoor klinkt fenomenaal en is compatible met een Dolby TrueHD configuratie. De overgebleven ruimte op het schijfje is goed benut door een groot aantal extra’s toe te voegen. Daaronder de 15 minuten durende special ‘Before Harry Potter: A new era of magic begins’ waarin de schijfster en makers meer vertellen over hoe Fantastic Beats and Where to Find Them tot stand is gekomen, 4 korte specials van circa 5 minuten waarin de personages worden uitgelicht, diverse specials van circa 3 minuten waarin we kennis maken met magische wezens zoals de Bowtruckle, Demiguise en Niffler en een aantal specials van circa 7 minuten waarin men meer vertelt over het design van de wereld, de kostuums en de beesten die we in de film hebben gezien. De extra’s worden gecompleteerd door maar liefst 11 verwijderde scenes.

Na het zien van Fantastic Beasts and Where To Find Them heb ik gemengde gevoelens. Het is grotendeels een vermakelijke film die een aantal saaie momenten heeft. Waarin er teveel computeranimaties aanwezig zijn en een film waarin Eddie Redmayne, maar ook Dan Fogler fantastisch spelen. Maar het is geen Harry Potter hoewel men wel probeert om een soortgelijke film te creëren. Zelfs bepaalde en herkenbare tunes worden soms overduidelijk in de soundtrack gemixt en dan ontkom je er ook niet aan dat je een film als deze gaat vergelijken met de eerdere succesvolle boekverfilmingen. Dan legt Fantastic Beasts and Where to Find Them het af, maar als losstaande film heeft deze genoeg pluspunten om te gaan zien. Het advies is dan ook om de verwachtingen laag te houden en om niet te vergelijken met Harry Potter. Hoe moeilijk dat wellicht ook is.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Media Tornado voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

One thought to “Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016) recensie”