Fallen

Fallen (1998) recensie

FallenEen film met Denzel Washington in de hoofdrol staat altijd garant voor veel kijkplezier. Ik ben dan ook een fan van de acteur die indruk heeft gemaakt met rollen in films zoals Philadelphia, Flight en The Equalizer. In de naargeestige thriller Fallen van regisseur Gregory Hoblit speelt hij de rol van rechercheur Hobbes. Een lokale held die een maniakale seriemoordenaar in de kraag heeft gevat, maar na diens executie nog steeds wordt achtervolgd door de spoken uit zijn verleden.

Rechercheur Hobbes (Denzel Washington) en zijn partner Jonesy (John Goodman) zijn erin geslaagd om seriemoordenaar Edgar Reese (Elias Koteas) in de kraag te vatten. Vlak na zijn executie krijgt het politieduo opnieuw te maken met een reeks mysterieuze moorden. Die menig mens de stuipen op het lijf jagen. Alles lijkt in de richting te wijzen dat de moordenaar Reese probeert na te doen, maar er schuilt een groter mysterie als het bewijsmateriaal in de reeks moordzaken in de richting van Hobbes wijst.

Bovennatuurlijk
Fallen kent wel een aantal overeenkomsten met Se7en. Ook een dijk van een thriller die je op het puntje van je stoel houdt. De duistere naargeestige settings, de bedrukkende soundtrack en het overtuigende acteerwerk zijn de ingrediënten voor een topper in het genre. Maar in Fallen zit een extraatje van bovennatuurlijke aard. Dat de film wellicht mysterieuzer en daarmee ook spannender maakt. Hoe dat in elkaar steekt ga ik natuurlijk niet verklappen, want ik vind dat je dat zelf moet ervaren.

Acteerwerk
Een goede thriller valt of staat met spanning, een goed verhaal, maar ook met overtuigend acteerwerk. Met Denzel Washington, John Goodman, Donald Sutherland en James Gandolfini hebben de makers wel een aantal zwaargewichten voor de camera staan die een film als Fallen kunnen dragen. Het succes van de bovennatuurlijke thriller is dan ook grotendeels aan hen te danken. In het bijzonder aan Denzel Washington die weer een zeer solide rol speelt. Het personage Hobbes is interessant. Zeker gezien het feit dat hij in de beginfase een naar eigen beleving onaantastbare politieheld is die in het gevaarlijke kat- en muisspel wordt verslagen. Dat maakt hem machteloos en kwetsbaar. Iets dat Washington als geen ander kan spelen.

Waardering: 4 uit 5.