Extracurricular

Extracurricular (2020) recensie

ExtracurricularDat scholieren onder druk staan is een feit, maar in de regel ga je er niet vanuit dat de hardwerkende studenten feitelijk bloeddorstige seriemoordenaars zijn. In de horror/thriller Extracurricular van regisseur Ray Xue is dat wel het geval en alleen al het feit dat onschuldige lijkende tieners kwaadaardig zijn, is bloedstollend genoeg om de kijker op het puntje van de stoel te houden. Want zelfs jouw schattige buurmeisje kan in theorie een krankzinnige moordenares zijn. Daar moet je toch niet aan denken!

Alles volgens het boekje doen, hoge cijfers halen en zich inzetten tijdens de naschoolse activiteiten zijn de kernwaarden van de vrienden Miriam (Brittany Raymond), Derek (Keenan Tracey), Ian (Spencer Macpherson) en Jenny (Brittany Teo). Die samen optrekken en lief en leed met elkaar delen. Evenals een eigenaardige hobby. Want in hun vrije tijd bedenken zij ingenieuze plannen om nietsvermoedende en onschuldige mensen op brute wijze te vermoorden.

Tijdens de lunch of bij het maken van huiswerk, spreken de vrienden de plannen door om een potentieel slachtoffer te vermoorden. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. De mysterieuze moorden door de gemaskerde tieners laten de autoriteiten in het ongewisse terwijl de vriendengroep steeds verder van de realiteit vervreemd raken. Het wachten is dan ook op de eerste cruciale fout die hen ontmaskert en tot een halt toeroept. Maar de sluwe studenten zijn zeker niet voor één gat te vangen.

In een film waarin het tempo en het acteerwerk op orde is, zien we spannende en bloederige momenten. Terwijl één studente last krijgt van haar geweten en er serieus over nadenkt om te stoppen met haar eigenaardige naschoolse activiteit. In een zenuwslopende slotfase zien we hoe de altijd zo strakke planning van de studentengroep in het water lijkt te vallen en hoe zij het risico lopen om de kraag te worden gevat. Dat maakt Extracurricular een zeer vermakelijk filmpje die in ieder geval mijn lage verwachtingen heeft overtroffen. De horror/thriller is vanaf heden beschikbaar op een kwalitatief goede DVD.

3