eXistenZ

eXistenZ (1999) recensie

eXistenZDe realiteit is een vreemd concept. Als ik iets kan aanraken, ruiken of voelen is het voor mij echt. Hoewel het realistisch gezien niets meer is dan hoe mijn hersenen de informatie verwerken. In een droom kan je ook pijn of verdriet voelen. Is dat dan niet echt? In meerdere films komt het thema realiteit aan bod. Wellicht zijn er wel meerdere lagen in de realiteit aanwezig. Denk aan de droomwerelden in Inception en de gesimuleerde wereld in The Matrix die alternatieve realiteiten weerspiegelen. In het ondergewaardeerde eXistenZ van regisseur David Cronenberg staat het thema eveneens centraal.

Een klein gezelschap krijgt de kans om de nieuwste game van ontwerper Allegra (Jennifer Jason Leigh) te testen. Ze pluggen de organische gameconsole in het lichaam om de virtuele wereld eXistenZ te betreden. Maar de sessie wordt bruut verstoord als terroristen een aanslag plegen op Allegra. Samen met de marketingstagiaire Ted Pikul (Jude Law) weet zij te ontsnappen en zij gelooft dat de antwoorden op haar vragen over de aanslag in eXistenZ te vinden zijn. Alleen door de game te spelen zijn Allegra en Ted dan ook in staat om het mysterie te ontrafelen.

Toekomstmuziek
Een organische gameconsole die eerder een huisdier dan een machine is en spelers die uitgerust zijn met een bio-poort zodat zij met de pod een connectie kunnen maken zijn toekomstmuziek. Maar een vreemde gedachte is het niet gezien het feit hoe snel de techniek zich ontwikkelt. Virtuele wereld zoals eXistenZ zijn al realiteit, want de huidige games bestaan doorgaans uit open werelden en honderden personages. Dat er in de nabije toekomst games komen die je als jezelf kunt betreden lijkt aannemelijk. Dat is ook iets wat mij aanspreekt aan eXistenZ hoewel het ook het gevaar laat zien dat het betreden van dat soort werelden de realiteit van de gebruiker ernstig kan verstoren.

Een beetje vreemd
Tijdens het kijken van eXistenZ is er dan ook een dringende vraag. Zitten de protagonisten nu in de game of in de realiteit? Evenals in de beginfase wordt Allegra ook in de virtuele wereld het doelwit van huurmoordenaars en de ietwat sullige Ted Pikul lijkt uiteindelijker doortastender te zijn dan dat hij zelf had verwacht. Ondanks dat het een Science Fiction film is spreken de settings dat niet uit. Een Chinees restaurant, een vervallen benzinestation en een visverwerkingsbedrijf zijn podia waar het verhaal zich afspeelt. Niet de meest high-tech omgevingen waar een verhaal over een geavanceerde spelcomputer en een virtuele wereld thuishoren, maar het werkt. Te danken aan de wijze waarop Cronenberg deze ietwat vreemde film presenteert.

Cronenberg
Nu zijn de films van David Cronenberg altijd wel ‘out there’. Hij kiest niet voor de meest voor de hand liggende methode om zijn verhalen tot leven te wekken. Misschien is dat ook wel de reden waarom een film met vrijwel hetzelfde thema het in het jaar van diens release moest afleggen tegen het vele malen spectaculairdere The Matrix. Dat is jammer, want eXistenZ is een bijzondere film die ik niet wil uitvlakken. Door het overtuigende acteerwerk en het onderhoudende verhaal is eXistenZ enorm vermakelijk! En op een aantal momenten zelfs mind blowing, omdat het zo anders is. Hoewel het realistisch is om te beweren dat de film niet voor iedereen is.

Waardering: 3.5 uit 5.