Everest: De Jonge Yeti (2019) recensie

Abominable_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-Universal-PicturesDreamworks is de animatiestudio die eerder geweldige animatiefilms zoals Shrek, How to Train Your Dragon en Madagascar heeft uitgebracht. Wat deze films vaak gemeen hebben is dat er altijd wel een schattig of grappig wezen een hoofdrol opeist. Voor de avontuurlijke animatiefilm Everest: De Jonge Yeti is het een verschrikkelijke sneeuwman met schattige oogjes die samen met zijn nieuwe vriendjes een doldwaas avontuur beleeft.

Het is zomervakantie en de jonge Yi (Chloe Bennet) voert dagelijks klusjes uit om geld te sparen voor een wereldreis. Ze wilt exotische locaties bezoeken, maar het blijft slechts bij fantaseren. Totdat zij het op het dak van haar flatgebouw een verschrikkelijke sneeuwman ontdekt. Het wezen is ontsnapt uit het lab van de inhalige ontdekkingsreiziger Mr. Burnish (Eddie Izzard) en is sindsdien op de vlucht. Wanneer Yi lucht krijgt van de snode plannen van Mr. Burnish besluit zij om haar nieuw verworven vriend te helpen om terug te keren naar zijn soortgenoten op Mount Everest.

Simpel doch effectief
Everest: De Jonge Yeti is een echte kinderfilm. Verwacht dan ook geen diepgaand verhaal over vriendschap, want het blijft allemaal oppervlakkig. Daar is overigens niets mis mee, want het jonge publiek moet de film wel eenvoudig kunnen volgen. Het vermaak komt grotendeels voort uit het avontuur dat Yi met haar vrienden en de Yeti onderneemt. Ze reizen de hele wereld over met als doel om Mount Everest te bereiken. Terwijl ze op de hielen worden gezeten door Mr. Burnish en zijn leger van beveiligingsagenten.

Animaties
De door Jill Culton en Todd Wilderman geregisseerde familie is volledig computer geanimeerd. De animaties zien er goed uit en zijn vergelijkbaar met die van eerdergenoemde genregenoten die door dezelfde studio zijn gecreëerd. Door een variatie aan locaties is het een kleurrijke film en de sneeuwwitte Yeti spat in deze momenten van het scherm. En met zijn schattige oogjes en ietwat klunzige streken is het een personage waar vooral de kleintjes snel verliefd op zullen worden. Het is dan ook jammer dat het geen film voor volwassenen is. Daar is Everest: De Jonge Yeti net iets te simpel voor.

⭐⭐⭐