Everest

Everest (2015) Blu-ray Disc recensie

De top van de hoogste berg ter wereld bereiken is voor veel liefhebbers van de sport de ultieme droom, maar een klimtocht naar de op 8848 meter liggende top van Mount Everest is niet zonder uitdagingen. Het is zowel een fysieke als mentale uitdaging en zonder de nodige voorbereidingen is de reis naar het hoogste punt ter wereld levensgevaarlijk. Er zijn dan ook genoeg onervaren klimmers die duizenden dollars betalen aan ervaren expeditieleiders om de reis naar het dak van de wereld in goede banen te leiden. En hoewel het al meer dan 4000 keer goed is gegaan, kan het ook gruwelijk fout gaan. En daar gaat Everest over.

Jason Clarke en Jake Gyllenhaal spelen zeer overtuigend de rollen van expeditieleiders Rob Hall en Scott Fischer die in mei 1996 de opdracht krijgen om een groep van enthousiaste klimmers naar de top van Mount Everest te leiden. En de reis verloopt voorspoedig terwijl alle waarschuwingen voor extreme weersomstandigheden in de wind worden geslagen. En dan slaat het noodlot toe als een zware storm de klimmers op Mount Everest teistert. De zuurstof, die nodig is om de überhaupt de top van de berg te kunnen bezoeken, raakt op en de lichaamsbeperkingen van een aantal klimmers beginnen hun tol te eisen. Met als onvermijdelijk gevolg dat 11 klimmers de reis niet overleven.

Naast Clarke en Gyllenhaal zijn er een groot aantal bekende namen die de cast van de door Baltasar Kormákur geregisseerde film versterken. Sam Worthington en Keira Knightley kregen beperkte schermtijd om de rollen van Rob’s goede kameraad en de ervaren bergbeklimmer Guy Cotter en Rob’s zwangere vrouw Jan te spelen, maar ze doen dit prima. Dat geldt ook voor House of Cards-actrice Robin Wright die de rol van klimmer Beck Weathers’ vrouw Peach speelt. Overigens wordt de rol van de ietwat zelfingenomen doch onervaren klimmer fantastisch gespeeld door Josh Brolin. Het nadeel is wel dat niet alle personages evenveel aandacht krijgen met als gevolg dat ik geen band kreeg met personages zoals Doug (John Hawkes), Yasuko (Naoko Mori) en Jon Krakauer (Michael Kelly).

Maar dat minpunt zet ik graag opzij, want Everest is een indrukwekkende film. Dat is mede te danken aan het overtuigende acteerwerk en het aangrijpende en op waarheid gebaseerde verhaal. Maar ook aan de adembenemende beelden die met behulp van verbluffende CGI-animaties zijn gemaakt. Daarnaast werden een aantal beelden geleend van de documentaire Everest die in 1998 verscheen. Het komt het realisme van een film als deze ten goede. Daarnaast vind ik de balans tussen de spanning en de wijze waarop het verhaal wordt verteld op orde. De film duurt ongeveer 2 uur, maar ik vond deze nooit te langdradig. Dat is ook mede te danken aan het spannende tweede deel waarin de klimmers op de top van de berg vechten voor hun leven. Desalniettemin is Everest meer een aangrijpend drama dan een spektakelfilm en bovenal een eerbetoon aan de dappere bergbeklimmers die de uitputtende reis naar de top en terug niet hebben overleefd.

Na het redelijke bioscoopsucces verschijnt de film op DVD en (3D) Blu-ray Disc. Ik mocht met dank aan Universal Pictures Benelux een kritische blik werpen op de High-Definition schijf die vanaf vandaag verkrijgbaar is. Kwalitatief scoort de schijf een dikke voldoende, want zowel het beeld als het geluid is subliem. De 2.40:1 cut is haarscherp en vrij van storende factoren terwijl de Dolby True Atmos mix weergaloos klinkt. Op het gebied van extra’s heeft de consument ook niets te klagen, want het schijfje is voorzien van een berg aan bonusmateriaal dat meer inzichten geeft in het maken van de film en het ware verhaal waar Everest op gebaseerd is. Voor de liefhebber is deze versie ook voorzien van een UltraViolet code zodat je de film aan je digitale bibliotheek kunt toevoegen.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 gedachten over “Everest (2015) Blu-ray Disc recensie

1. In mijn omgeving hoorde ik veel negatieve geluiden waar ik me niet in heb kunnen vinden. Vond dit een meer dan geslaagde film die inderdaad niet te lang aanvoelt. Zeker ook in de cinema maakte deze wel indruk.