Escape Room (2017) recensie

Escape-Room_psx_1_jpg_sd-lowDe videotheek wordt gemist. Na school liep ik altijd even langs om te kijken of er nog nieuwe films waren binnengekomen, maar door de evolutie in het consumeren van films is dit inmiddels verleden tijd. Toch is het huren van films nog steeds mogelijk! Digitaal weliswaar en via de app. Zoals Pathé Thuis. Het platform van de bioscoopketen waar consumenten de nieuwste films kunnen aanschaffen en huren. Met een gebruiksvriendelijke app die zowel op de computer als op de telefoon en smart TV beschikbaar is, heb je direct toegang tot de nieuwste home entertainment releases. Zo koos ik laatst voor het huren van de horror/thriller Escape Room.

Escape Rooms zijn hot! Menig personeelsuitje en vriendengroepje belandt in een afgesloten ruimte waar je door middel van het oplossen van puzzels uit kunt ontsnappen. Puur ter entertainment uiteraard. Ook in de door Will Wernick geregisseerde horror/thriller moet een groep vrienden de puzzels zien op te lossen als zij besluiten om gebruik te maken van een mysterieuze uitnodiging om deel te nemen aan het spannende spel. Hoewel de decadente en nietsvermoedende deelnemers graag op de uitnodiging ingaan, komen zij al snel tot de ontdekking dat de eigenaar van de Escape Room hele andere bedoelingen heeft.

Het bloed en gore niveau is dat van Saw en het is een understatement als ik schrijf dat de makers zich graag hebben laten inspireren door de horrorfilm van James Wan. Op dat gebied heeft Escape Room niets nieuws te bieden, maar een film vol met smerige slachtpartijen is altijd meer dan welkom. Toch hoop je als kijker op iets meer spanning, maar je ziet vaak van mijlenver aankomen hoe de puzzel gaat aflopen. Juist, vaak met fatale afloop, rood doorlopen oogballen en slagaderlijke bloedingen die mooie bloedfonteinen produceren. Als horrorliefhebber heb je dan ook niets te klagen.

Toch moet ik even kritisch kijken naar de opbouw en het acteerwerk en daar laten de makers toch wat steekjes vallen. Sommige acties zijn enorm dom te noemen en cliché terwijl het acteerwerk van de onbekende castleden niet altijd overtuigend is. Het doet een beetje afbreuk aan de spanning, wat enorm jammer is. Een gemiste kans voor de makers die toch een dappere poging wagen om in de buurt te komen van vergelijkbare genregenoten. Maar dat niveau wordt nimmer gehaald. Ondanks dat ik wel genoten heb van de smerige en huiveringwekkende fragmenten die gelukkig voldoende aanwezig zijn.

Met dank aan Pathé Thuis voor het huren van deze film.