Escape Room (2019) recensie

Escape-Room_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-CTMG-Inc-All-Rights-ReservedVorig jaar regisseerde Adam Robitel de vierde film in de Insidious franchise. Een horrorfilm die ik persoonlijk enorm vond tegenvallen en zelfs als laatste in mijn toplijstje van 2018 eindigde. Met de horror/thriller Escape Room mag de regisseur opnieuw laten zien uit welk hout hij gesneden is. Met een budget van nog 10 miljoen dollar en een relatief onbekende cast mag hij het opnieuw proberen om de publiek een spannende en lugubere horrorfilm voor te schotelen. Maar is hij daar ook in geslaagd?

6 vreemden van elkaar krijgen een mysterieuze puzzeldoos die na het oplossen een uitnodiging voor een unieke ervaring bevat. Nietsvermoedend gaan zij op de uitnodiging in om al snel tot de ontdekking te komen dat zij als eersten één van de meest intensieve Escape Rooms ter wereld mogen testen. Binnen een mum van tijd begint het spannende avontuur en komen de deelnemers al snel tot de ontdekking dat de uitdagingen pittig zijn en dat hen leven op het spel staat. De eigenaar laat er namelijk geen gras over groeien en het niet overleven van het lugubere spel is een serieuze optie. De grote vraag is dan ook wie de Escape Room zal overleven.

Spannend
Het tempo ligt hoog. Binnen 20 minuten zien we hoe 6 deelnemers alles uit de kast moeten trekken als ze opgesloten worden in een onschuldige lijkende Escape Room. En het duurt niet lang totdat de bedoelingen van de organisator duidelijk worden. Alleen de sterksten zullen in staat zijn om dit zenuwslopende spel te overleven. De spanning is dan ook voelbaar hoewel het dan wel teleurstellend is dat huiveringwekkende en bloederige beelden worden geschuwd. Robitel blijft keurig binnen de lijntjes terwijl het er in genregenoten zoals de gelijknamige horrorfilm Escape Room uit 2017 en Jigsaw een stuk pittiger aan toegaat.

Personages
Hoewel het scenario een aantal interessante plotwendingen bevat is er weinig aandacht besteed aan de karakterontwikkelingen. Een emotionele band met één van de personages ontstaat er dan ook niet en het zal je als kijker min of meer een zorg zijn wie het avontuur overleeft. Dat neemt niet weg dat de hoofdrolspelers Taylor Russell, Logan Miller, Jay Ellis, Tyler Labine en Deborah Ann Woll hen rollen prima invullen. Het is jammer dat Nick Dodani als de zesde deelnemer zijn rol als de komische noot verpest en al heel snel mijn irritatiegrens bereikte. Maar dat minpuntje neem ik graag voor lief, want aan de einde van de rit moet ik concluderen dat ik mij prima heb vermaakt met de door Adam Robitel geregisseerde film.

Met dank aan Universal Pictures voor de uitnodiging voor de speciale voorstelling.

3.5
3.5 (2 votes)