Escape Room (2019) recensie

Escape-Room_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-CTMG-Inc-All-Rights-ReservedBegin dit jaar mocht ik de première bijwonen van de horror/thriller Escape Room. De titel van de door Adam Robitel geregisseerde film zegt denk ik al genoeg. Dit avontuur speelt zich af in een Escape Room en de deelnemers krijgen de taak om ingenieuze puzzels op te lossen om de kamer te kunnen verlaten. Het gaat er niet anders aan toe dan in de gemiddelde Escape Room waar duizenden mensen per jaar naartoe gaan. Hoewel in deze Escape Room het leven van de spelers echt op het spel staat.

Een aantal willekeurige deelnemers ontvangen een vreemde puzzeldoos die de uitnodiging bevat voor de meest geavanceerde en intensieve Escape Room ter wereld. Wanneer zij er één voor één in slagen om de puzzel op te lossen, mogen zij naar het afgelegen complex om het spel te spelen. In de wachtruimte wordt het al snel duidelijk dat het spel zonder aankondiging of een verhaal al begonnen is, maar dat de puzzels ook enorm ingewikkeld zijn. De irritaties lopen dan ook al snel op hoewel zij noodgedwongen de handen ineen moeten slaan als zij tot de ontdekking komen dat hun levens op het spel staan.

Binnen de lijntjes
Met Escape Room nog vers in het geheugen is een tweede kijkbeurt minder spannend en intensief als de eerste keer. Logisch, want als kijker weet je precies hoe de film verloopt en welke deelnemers de potentie hebben om het sadistische spel te overleven. Dat neemt niet weg dat de horror/thriller nog steeds ontzettend vermakelijk is. Hoewel Robitel netjes binnen de lijntjes blijft en zowel de onsmakelijke als de bloederige beelden tot een minimum beperkt, blijft er genoeg spanning over om aan de buis gekluisterd te zitten. Ondanks dat Nick Dodani als de komische noot binnen het gezelschap enorm snel de irritatiegrens bereikt.

Cast
De overige castleden bestaande uit Taylor Russell, Logan Miller, Jay Ellis, Tyler Labine en Deborah Ann Woll spelen hun rollen verder prima. Er is weinig op aan te merken hoewel het geschreven moet worden dat de makers weinig energie steken in de karakterontwikkelingen. Van ieder personage wordt een klein beetje historie in beeld gebracht om iets meer over hen te weten te komen en vooral waarom zij zijn uitgenodigd voor deze bijzondere Escape Room, maar het is niet afdoende om een band met één van hen op te bouwen. Het zal de kijker dan ook een worst wezen wie het avontuur uiteindelijk overleeft. En dat er deelnemers op een gruwelijke wijze aan hen einde komen staat als een paal boven water.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het DVD recensie-exemplaar.

3.5