Er Ist Wieder Da

Er Ist Wieder Da (2015) Blu-ray Disc recensie

Een komedie over en met Adolf Hitler in de hoofdrol. Kan dat eigenlijk wel? In de Duitse satirische komedie Er Ist Wieder Da keert de Führer na 70 jaar terug in Berlijn. Hij begrijpt niets van de huidige samenleving. Jongeren die op straat voetballen herkennen hem niet, hij ontdekt dat zijn geliefde stad een multiculturele samenleving is geworden en iedereen denkt dat hij één of andere grappige method actor is die graag als de dictator door het leven gaat. Hij groeit uit tot een nationale TV-held en YouTube sensatie terwijl niemand in de gaten heeft dat hij daadwerkelijk Adolf Hitler is!

In de op de gelijknamige bestseller gebaseerde film wordt het dan ook pijnlijk duidelijk hoe makkelijk het is voor de radicale politicus om zijn mening te ventileren. Zijn opvattingen zijn na 70 jaar nog steeds hetzelfde, maar zowel de media als het publiek luisteren graag naar de vermeende acteur die zijn punt duidelijk probeert te maken. Het meest verontrustende is dat mensen overwegend positief op hem reageren als Hitler onaangekondigd mensen op straat aanspreekt of in een cabriolet door de straten van Berlijn rijdt. Er zijn zelfs mensen die met volle overtuiging en met een grote glimlach op het gezicht de Hitlergroet doen!

Tijdens deze onaangekondigde opnames op straat blijft hoofdrolspeler Oliver Masucci steevast in zijn rol als Adolf Hitler en ik vind dat wel bijzonder. Ondanks dat de voorbijgangers overwegend positief reageren op de imitator, krijgt Masucci ook de nodige (en voor de kijker gedempte) scheldwoorden naar zijn hoofd geslingerd en zo nu en dan gaat er een middelvinger omhoog. Het brengt hem niet van de kaart. Ook in de reguliere scènes speelt hij de rol voortreffelijk, want als de bulderende alleenheerser maakt hij veel indruk.

Er Is Wieder Da is dus wel iets meer dan licht verteerbaar kijkvoer hoewel er heel veel te lachen valt. Bijvoorbeeld op de momenten dat Hitler een magazine carousel van de lokale kioskhouder naar buiten rolt of als hij bij de lokale wasserette zijn stinkende uniform uittrekt en inlevert. En dat tot grote verbazing van de eigenaresse. Maar de op de gelijknamige bestseller gebaseerde film is ook confronterend, want als mensen de massamoordenaar nog niet eens herkennen of juist met hem een selfie willen maken of hem met de Hitlergroet begroeten, dan is het naar mijn mening overduidelijk dat het nog steeds niet goed gaat in de wereld.

Dutch FilmWorks brengt de door David Wnendt geregisseerde komedie op een nette Blu-ray Disc op de markt. Het beeld, dat in het formaat 1.85:1 op de disc staat, is van een uitstekende kwaliteit terwijl dat ook geldt voor het aanwezige DTS-HD 5.1 geluidsspoor. Helaas bestaat het bonusmateriaal uit niets meer dan een setje trailer van films die de Nederlandse distributeur op de markt brengt en ik had graag een documentaire en interviews gezien. Ik had zelfs genoegen genomen met een setje bloopers. Maar op dat gebied stelt deze versie teleur. Dat is jammer, maar ook geen ramp. De film is vanaf nu verkrijgbaar.

[usr 3.5 size=20]

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

6 gedachten over “Er Ist Wieder Da (2015) Blu-ray Disc recensie