Equals (2015) DVD recensie

EqualsEquals is geen nieuwe film, maar toch heeft het even geduurd totdat de door Drake Doremus geregisseerde film op Blu-ray Disc en DVD verscheen. Ik was al een poosje nieuwsgierig naar deze romantische Science Fiction film, maar ik kon het geduld wel opbrengen om op de home entertainment release te wachten. En dat moment is nu aangebroken. Een mooi moment dus om te kijken of Equals de hoge verwachtingen kan waarmaken.

Nicholas Hoult en Kristen Stewart spelen de rollen van Silas en Nia. Twee bewoners van een futuristisch utopia waar de gemeenschap geen emoties kent. Dat wordt nog eens duidelijk als een inwoner van het dak van het gebouw waar zij werken springt. Hoewel de werknemers zich naar het dichtsbijzijnde raam begeven om te zien hoe hun collega erbij ligt tonen zij geen enkele emotie. Hoewel Silas ziet dat Nia haar uiterste best moet doen om haar emoties niet te tonen.

Kort daarna wordt bij Silas stage 1 van de ziekte SOS geconstateerd. Althans, de gemeenschap ziet iedere vorm van emotie als een ziekte dat opgelost moet worden. Silas begint sterke emoties te ontwikkelen en hij voelt zich aangetrokken tot Nia. Het gevoel is wederzijds, maar in een wereld waar emoties niet getolereerd worden is het lastig voor hen om hiermee om te gaan terwijl een relatie al helemaal uit den boze is. Desalniettemin weten zij ermee om te gaan en in het geheim een relatie te onderhouden. Maar dat is niet zonder gevaren.

Zowel Hoult als Stewart spelen de rollen van Silas en Nia goed. Als emotieloze individuën doen ze het meer dan prima terwijl ze ook overtuigen als een verliefd stel die tegen de regeltjes in gaan. Ook de steriele wereld is mooi vormgegeven en zijn de futuristische gebouwen, appartementen en gadgets doordacht. De bijzondere soundtrack van Dustin O’Halloran en Sascha Ring versterkt dat futuristische sfeertje enorm. Toch mist Equals een belangrijk component en dat is de spanning. Ik had toch het idee dat er zeker in de slotfase van de film ruimte zou zijn voor een spannend slot.

Equals is dan ook niets meer dan een tussendoortje om even mee te pakken. Ook gezien het feit de film een korte speelduur heeft. De romantische Science Fiction heeft enorm veel pluspunten, maar ook een groot aantal minpunten en dat is jammer. Equals is vanaf heden zowel digitaal als op DVD en Blu-ray Disc verkrijgbaar. De DVD van eOne Entertainment is een zeer nette release met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Helaas bevat het schijfje geen bonusmateriaal.

Score: 6,0

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het DVD recensie-exemplaar.

4 thoughts to “Equals (2015) DVD recensie”

1. Vorig jaar links laten liggen. Krijg ook nu niet de neiging om Equals snel eens op te zetten. Wel heb ik het idee dat Kirsten Stewart beter gaat acteren (zie: Café Society, en ik ben benieuwd naar Personal Shopper), en eindelijk een beetje dat ‘Twilight-imago’ van zich aan het afschudden is.