End of Days

End of Days (1999) recensie

End of DaysIn de jaren ’90 heeft regisseur Peter Hyams vermakelijke actiefilms gecreëerd. Zoals Timecop en Sudden Death met actieheld Jean-Claude van Damme en de horrorfilm The Relic. Nog net voor de eeuwwisseling kwam hij met de actie/thriller End of Days waarin actieheld Arnold Schwarzenegger het als de getraumatiseerde Jericho het moest opnemen tegen de duivel. Eveneens een vermakelijke film waarin de eeuwwisseling en het daarbij horende onheil centraal staat. Hoewel ik de film al meerdere keren heb gezien, ontdekte ik onlangs dat ik nog niet eerder een recensie had geschreven. Daar moest maar eens verandering in komen.

Na het verlies van zijn vrouw en dochter vult Jericho zijn dagen als lijfwacht van mensen die maar al te graag betalen voor een beetje bescherming. Als een belangrijke zakenman het doelwit wordt van een mysterieuze priester, bijt Jericho zich vast in de zaak om te ontdekken waarom zijn client een doelwit was. Hij komt al gauw tot de ontdekking dat er hogere machten aan het werk zijn en dat de prins der duisternis op aarde is neergedaald om een bruid te zoeken die hem een kind kan schenken. Zo komt Jericho de nietsvermoedende Christine York (Robin Tunney) op het spoor die volgens de profetie de uitverkorene is om de duivel zijn kind te baren.

Als neerslachtige en ongelovige speelt Schwarzenegger de rol van Jericho uitstekend terwijl de foute oneliners en zijn droge humor kenmerkend zijn voor een film waarin hij de hoofdrol speelt. Hoewel End of Days niet te vergelijken is met bombastische actiefilms zoals True Lies, Last Action Hero en Eraser, past deze uitstekend in het rijtje. Terwijl de onheilspellende sfeer en de sfeervolle soundtrack ervoor zorgen dat de door Peter Hyams geregisseerde film ook als thriller prima uit de verf komt.

Mede te danken aan de uitstekende acteerprestaties van Gabriel Byrne die de rol van een charmante doch angstaanjagende duivel vol verve speelt. Met een goede balans tussen het goede verhaal, spanning en actie weet de filmmaker de kijker een goede film voor te schotelen die naar mijn mening iets onderschat is. Is End of Days zo sterk als Schwarzenegger’s eerdere films? Wellicht niet, maar het is toch een van mijn favorieten. Ondanks dat mijn favoriete actieheld een iets dramatischer en kwetsbaardere rol speelt dan voorheen.