Elysium

Elysium (2013) recensie

ElysiumNeill Blomkamp is naar mijn mening een fantastische filmmaker, die mij aangenaam heeft verrast met de indrukwekkende Science Fiction-film District 9 en het futuristische misdaad/drama Chappie. In 2013 stond hij aan de roer van Elysium. Eveneens een spectaculaire Science Fiction-film, die in tegenstelling tot District 9 voor een groter publiek is gemaakt. Te herkennen aan het enorme budget dat hij kreeg te besteden, maar ook aan het feit dat Hollywoodsterren Matt Damon en Jodie Foster werden gestrikt voor de hoofdrollen.

Samenvatting van het verhaal – In de nabije toekomst is de Aarde een haast onbewoonbare plek geworden. Grote steden zijn nu niets meer dan enorme sloppenwijken terwijl de rijke mensen zijn verhuisd naar het paradijs Elysium. Een gigantisch woonoord dat in een baan om de Aarde zweeft. Als Max (Matt Damon) een noodlottig ongeluk krijgt en wordt blootgesteld aan een enorme hoeveelheid straling, doet hij er alles aan om naar Elysium te gaan. Waar zijn dodelijke ziekte met behulp van geavanceerde technologie is te genezen.

Recensie – Met Matt Damon aan boord is het succes haast gegarandeerd. De Bourne-acteur laat zich namelijk niet zomaar strikken voor een rol. Ondanks dat hij het prima doet als antiheld Max, is het acteerwerk van tegenspeelster Jodie Foster tenenkrommend slecht te noemen. Als de meedogenloze minister Delacourt slaat de actrice de plank volledig mis. Gelukkig weet de Zuid-Afrikaanse acteur Sharlto Copley, die ook op zeer indrukwekkende wijze de hoofdrol speelde in District 9, wel een acceptabele schurk neer te zetten.

Op het gebied van visuele en speciale effecten heeft het publiek helemaal niets te klagen. Het ziet er allemaal gelikt en realistisch uit hoewel, de voertuigen en personages wel enorm veel overeenkomsten kennen met de schepen en buitenaardse wezens uit District 9. Natuurlijk mag ik het niet vergelijken, maar ik kan er eigenlijk niet omheen. Ik had dan ook een film verwacht die iets meer lading heeft, maar Elysium is een film die rechttoe rechtaan is en het vooral moet hebben van de actie. Hoewel, dat dan ook dik in orde is, mis ik nog de nodige intriges en spanning om gefascineerd te raken door Blomkamp’s creatie. Als tussendoortje slaagt de film meer dan prima.

3