Electric Dreams

Electric Dreams – Seizoen 1 (2017) recensie

Electric DreamsPhilip K. Dick heeft in zijn loopbaan veel intrigerende korte verhalen geschreven. Verhalen die zo interessant zijn dat deze als bron hebben gediend voor sterke Science Fiction films zoals Blade Runner, Total Recall en Minority Report. Hoewel zijn verhalen futuristisch van aard zijn, is het enorm realistisch en hij sneed vaak actuele thema’s aan. Zoals de gevaren van kunstmatige intelligentie, hoe wij als consumenten gehersenspoeld worden door advertenties en hoe onbetrouwbaar de werkelijkheid is. In het eerste seizoen van de sterke serie Electric Dreams komen ook deze thema’s dan ook uitgebreid aan bod.

Electric Dreams is een verhalenbundel. Het eerste seizoen bevat 10 afleveringen van circa 45 minuten die losstaan van elkaar. Een concept dat gekopieerd (en wellicht gedeeltelijk gebaseerd) is van de vergelijkbare Netflix Original Black Mirror. Met de korte verhalen van Philip K. Dick als inspiratiebron. In deze afleveringen ligt niet alleen de focus op de gevaren van geavanceerde technologie, maar ook hoe de mensheid zelf verantwoordelijk is voor de onvermijdelijke ondergang van de wereld. De serie zet de kijker dan ook veelvuldig aan het denken. Twijfelend aan het feit of het wel zo’n goed idee is dat we continu online zijn zodat instanties en bedrijven ons kunnen monitoren en categoriseren. Is kunstmatige intelligentie en automatisering de redding of juist de ondergang van de mensheid? Is de realiteit die wij kennen wel de realiteit? Of is er meer?

Intrigerend en beangstigend. De geschetste werelden in Electric Dreams zijn realistisch of op zijn minst plausibel. Maar het is ook mede te danken aan de mooie special effects en de overtuigende acteerprestaties die de serie zo goed maakt. Er zijn nauwelijks kosten gespaard om de kijker een visueel hoogstandje voor te schotelen terwijl bekende acteurs werden gestrikt om de hoofdrollen te spelen. Daaronder zien we Avengers: Infinity War acteur Benedict Wong in de aflevering “Impossible Planet”, Harry Potter acteur Timothy Spall in de aflevering “The Commuter”, Steve Buscemi in de aflevering “Crazy Diamond”, True Blood actrice Anna Paquin en Terence Howard in de aflevering “Real Life”, Breaking Bad ster Bryan Cranston in de aflevering “Human Is”, Vera Farmiga in de episode “Kill All Others”, Juno Temple in de aflevering “Autofac” en Greg Kinnear in de aflevering “The Father Thing”.

Electric Dreams is een goed antwoord op het succes van Black Mirror en de eerste afleveringen smaken zeker naar meer. Uiteraard is de ene aflevering beter dan de andere, maar gemiddeld genomen zijn de aflevering zoals geschreven sterk, intrigerend en soms beangstigend. Zo nu en dan is er zelfs ruimte voor humor en romantiek terwijl de spanning non-stop aanwezig is. Uiteraard worden referenties naar films die gebaseerd zijn op de verhalen van de Sci-Fi auteur niet achterwege gelaten. De kijker krijgt herkenbare beelden te zien van de vliegende auto’s die ook in Blade Runner te zien waren, maar ook de geavanceerde en gepersonaliseerde advertenties uit Minority Report en de geheugenimplantaten die in Total Recall aan bod komen, ontbreken niet. Electric Dreams (die ook zijn titel te danken heeft aan Philip K. Dick’s bekendste verhaal “Do Androids Dream of Electric Sheep?”) is dan ook meer dan vermakelijke serie. Laat dat tweede seizoen maar komen!

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het DVD recensie-exemplaar.

• Serie