Eight Legged Freaks (2002) recensie

Eight Legged FreaksDe klassieke monsterfilm waarin een reusachtige spin de stad onveilig maakt is toch wel een beetje verdwenen, maar in 2002 ondernam men een dappere poging om de kijker een vermakelijke monsterfilm voor te schotelen. En deze keer is het niet een spin, maar een heel leger van gemuteerde spinnen die een rustig Amerikaanse dorpje onveilig maken. Tja, wat moet je daar dan van verwachten? In ieder geval een hoop smerige insecten die met behulp van de computer op het scherm zijn getoverd, overdreven acteerwerk en met vlagen hilarische momenten.

De destijds onbekende regisseur Ellory Elkayem mocht de productie in goede banen leiden en ik moet toch zeggen dat het hem aardig is gelukt om een leuke film te maken. Eight Legged Freaks heeft qua verhaal niet veel te bieden, maar de vaart zit er vanaf de eerste minuten er goed in. We maken eerst even kennis met de hoofdpersonages zoals de plaatselijke sheriff Sam (Kari Wuhrer), de terugkerende landeigenaar Chris (David Arquette), de gestoorde radio-DJ Harlan (Doug E. Doug) en de opstandige tiener Ashley (Scarlett Johansson).

Het acteerwerk is zoals eerder geschreven een beetje overdreven en niet iedereen weet te overtuigen, maar who cares. Op het moment dat de reusachtige spinnen het dorp binnen stormen en de nietsvermoedende voorbijgangers verorberen is dat alles vergeven en vergeten. We zien gigantische tarantula’s trailers en winkelcentra vernielen en veel achtpoters in actie en dat leveren toch hele vermakelijke scènes op. En dat alles wordt afgewisseld met een beetje humor van de naïeve personages die zich overduidelijk geen raad weten met de invasie.

Met een korte speelduur kijkt Eight Legged Freaks lekker weg. De soundtrack is echt briljant. Komisch en tegelijkertijd onheilspellend terwijl de kijker ziet hoe de spinnen in hoge vaart het dorpje innemen. De computeranimaties zien er goed uit hoewel we in het achterhoofd moeten houden dat de film inmiddels 14 jaar oud is. Je kunt het niet meer vergelijken met de technieken die tegenwoordig worden gebruikt om dit soort wezens op het scherm te toveren. Desalniettemin vind ik het een groot pluspunt van deze heerlijke goed foute horrorkomedie die nog altijd meer dan een glimlach op mijn gezicht weet te toveren.

Score: 6,0

3 thoughts to “Eight Legged Freaks (2002) recensie”