Eden (2012) recensie

In het misdaaddrama Eden staat een wereldwijd probleem centraal; mensenhandel. Een probleem dat actueel is, maar ook overal plaatsvindt. Zelfs in Nederland. Eden wint wellicht niet de orginalyteitsprijs, maar regisseuse Megan Griffiths brengt het op waarheid gebaseerde verhaal uitstekend in beeld. Terwijl de jonge Jamie Chung op zeer overtuigende wijze de rol van slachtoffer Eden speelt.

Een jong meisje wordt ontvoerd en gedwongen tot prostitutie. In een afgelegen complex wordt zij samen met haar lotgenoten gedwongen tot seks met betalende klanten. Onder haar verzonnen naam Eden (Jamie Chung) moet zij aan het werk terwijl ze onwaarschijnlijke vriendschappen sluit om haar tijd in gevangenschap dragelijker te maken. Zelfs met één van haar ontvoerders weet Eden een vriendschap te sluiten in de hoop dat zij de situatie kan gebruiken om haar vrijheid terug te eisen.

Intrigerend

Eden begint als een zenuwslopende thriller waarin de kijker te zien krijgt hoe het jonge meisje wordt ontvoerd en in de gedwongen prostitutie belandt. Maar al gauw transformeert het op waarheid gebaseerde verhaal in een drama waarin we continu over de schouder van Eden meekijken terwijl ze er alles aan doet om haar situatie dragelijker te maken. Het leveren ontroerende en intrigerende fragmenten op terwijl je als kijker niet kunt wachten op uit te vinden of Eden in haar missie slaagt.

Braaf

n hoeverre het kan is Griffiths’ creatie wel iets te braaf om echt indruk te maken. Nu hoeft een film als deze ook geen onsmakelijke scènes te bevatten, maar iets rauwer had het wel gemogen. Dat had wellicht meer indruk gemaakt en het zou meer sympathie opwekken voor Eden. De binding met het personage is dan ook lastig hoewel Jamie Chung de rol voortreffelijk speelt. Het op waarheid gebaseerde verhaal en de wetenschap dat dit soort zaken nog steeds dagelijks gebeuren zorgt voor afkeer, maar toch overheerst het gevoel dat Eden een stuk indrukwekkender had kunnen zijn.

Waardering: 3 uit 5.