Eddie The Eagle (2016) DVD recensie

Eddie The EagleIedereen heeft dromen of dromen gehad over wie hij of zij wilt worden. En het is een feit dat het niet iedereen lukt om die dromen te verwezenlijken. Soms is het ook hard knokken voordat je jouw doel hebt bereikt en de rit naar het einddoel wordt alleen bereikt door flinke tegenslagen te overwinnen. Als er één man is die een inspiratie kan zijn voor mensen die onder geen voorwaarde willen opgeven, dan is het Eddie ‘The Eagle’ Edwards wel. Een vreemde eend in de bijt die al als klein jongetje de droom had om een deelnemer van de Olympische Spelen te zijn.

Eddie The Eagle – die vanaf woensdag verkrijgbaar is op DVD – vertelt niet alleen het merkwaardige verhaal over de sporter, maar het is ook een verhaal dat draait om acceptatie en vriendschap. En bovenal het geloof in dat je kunt slagen zolang je er maar in blijft geloven. Want ondanks alle tegenslagen, een langdurige ziekte als kind en zijn vader die al jaren tegen hem roept dat hij moet stoppen met die onzin, is Eddie vastberaden om de eerste Engelse Briste schansspringer op de Olympische Winterspelen te worden.

De rol van de ietwat vreemd uitziende Eddie – compleet met snor, een beetje overgewicht en een bril met jampotglazen – wordt meer dan prima gespeeld door Kingsman: The Secret Service acteur Taron Egerton. Mijn complimenten aan de make-up department die de hoofdrolspeler hebben omgetoverd in de held van de winterspelen in 1988 in Calgary, maar Egerton heeft het beeldmateriaal van de schansspringer goed bestudeerd. Ik had dan ook pas halverwege de film in de gaten dat het Egerton is die de rol invult. Hugh Jackman – die naast Egerton te zien is als Eddie’s fictieve coach en voormalige kampioen Bronson Peary – doet het ook zeker niet onaardig.

De vriendschap die Edwards en Peary tijdens de ‘training’ van The Eagle in Duitsland ontwikkelen voelt echt aan en alleen door Eddie’s vastberadenheid gaat Peary – die tegenwoordig zijn dagen vult met overmatige alcoholconsumptie en het netjes houden van de piste – overstag om hem te trainen. Eddie’s dappere poging gaan gepaard met enorm veel humor en ik vind dat een pluspunt van de film. Daarentegen zijn de visuele effecten wanneer het hoofdpersonage van de schans springt niet heel overtuigend, maar dat zijn ook niet de momenten waar de film het van moet hebben. Het zijn de acteerprestaties van de hoofdrolspelers die Eddie The Eagle een prachtige film maken. Een leuke bonus is dat er zo nu en dan ook gebruik is gemaakt van de originele beelden van Eddie’s deelname aan de winterspelen en ik ben daar wel een fan van.

De door Dexter Fletcher geregisseerde film is naar mijn mening een indrukwekkende sportfilm die zeer toepasselijk op het tijdstip van de Olympische Spelen in Rio wordt uitgebracht op DVD. 20th Century Fox heeft een nette release verzorgd met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Desalniettemin is het beeld niet altijd scherp en soms een beetje wazig. Dat mag wel als een minpuntje worden bestempeld. Echter is er geen keuze voor de consument om een High-Definition versie van de film in huis te halen gezien het feit deze niet verschijnt. Het bonusmateriaal bestaat uit een aantal interessante specials waarin de kijker meer informatie krijgt over Eddie Edwards, het filmen van de sprongen, de vriendschap tussen Peary en Edwards en de motivatie van The Eagle om deel te nemen aan de Olympische Winterspelen.

Met dank aan 20th Century Fox voor het DVD recensie-exemplaar.

4 thoughts to “Eddie The Eagle (2016) DVD recensie”