The Leftovers - Seizoen 1

The Leftovers – Seizoen 1 (2014) DVD recensie

The Leftovers is een televisieserie die stilletjes aan mij voorbij is gegaan, maar nu het eerste seizoen op DVD en Blu-ray Disc is verschenen, is het ook een goed moment om kennis te maken met de door Damon Lindelof bedachte dramaserie. En wat kunnen we verwachten? Lindelof was eerder verantwoordelijk voor de populaire reeks Lost en na het zien van de eerste 10 afleveringen kan ik stellen dat The Leftovers eveneens een mysterieuze en lastig te doorgronden televisieserie is. Desalniettemin een serie die enorm intrigeert en mij heeft verrast. In de recensie hieronder lees je waarom.

Het verhaal werd gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Perrotta en de auteur hielp eveneens mee om The Leftovers te produceren. Het gaat over het leven van de inwoners van het fictieve stadje Mapleton, New York die 3 jaar na de ingrijpende gebeurtenis waarbij 2% van de totale wereldbevolking plotseling verdween het leven weer proberen op te pakken. Politiecommissaris Kevin Garvey (Justin Theroux) probeert de rust te bewaren in het kleine plaatsje terwijl de zwijgzame en in wit geklede leden van de sekte “Guilty Remnant” voor onrust zorgen. Ook de lokale priester Matt Jamison (Christopher Eccleston) verstoort de rust door in zijn wekelijkse nieuwsbrief de tekortkomingen van de verdwenen dierbaren aan het licht te brengen.

En terwijl Garvey zich in het zweet werkt om de rust te bewaren, krijgt hij te maken met zijn eigen problemen. Zijn opstandige dochter Jill (Margaret Qualley) doet waar zij zin in heeft terwijl hij nog steeds worstelt met het verlies van zijn vrouw ondanks dat zij niet behoort tot de groep die plotseling verdwenen is. Na de “Sudden Departure”, zoals de gebeurtenis wordt genoemd, sloot zijn vrouw Laurie (Amy Brenneman) zich aan bij de “Guilty Remnant” en sindsdien heeft hij geen woord meer met haar gesproken. En het is voor de politieagent haast ondraaglijk om haar bijna dagelijks tegen het lijf te lopen in het dorp. En als hij een mysterieuze man op het spoor komt die de loslopende honden in Mapleton neerschiet, is Garvey vastberaden om zijn ware identiteit te onthullen.

Justin Theroux speelt de intense rol van Kevin Garvey uitstekend en het is ook grotendeels te danken aan het overtuigende acteerwerk van de hoofdrolspelers, zoals dat van Liv Tyler die de rol van “Guilty Remnant” lid Meg speelt, dat The Leftovers een fascinerende serie is geworden. Maar verwacht geen verbluffende special effects en een overvloed aan spectaculaire fragmenten. In een aantal afleveringen neemt de spanning soms toe en zeker in de slotfase van het 10 afleveringen tellende eerste seizoen is het haast onmogelijk om te stoppen met kijken. Als kijker wil je weten hoe het seizoen afloopt, maar ik hoopte ook op meer tekst en uitleg over de “Sudden Departure”. Waarom zijn de mensen opeens verdwenen? Is het een daad van God of is dit het werk van buitenaardse wezens? En zijn deze mensen gestraft of zijn het juist de mensen die achterblijven die gestraft worden? Stel je er maar alvast op in dat die vragen onbeantwoord blijven.

Maar dat maakt het eerste seizoen van The Leftovers ook interessant. De kijker wordt aan het denken gezet en net als je denkt dat je het begrijpt, gebeurt er iets dat je theorie als een kaartenhuisje doet instorten. De afleveringen duren gemiddeld 53 minuten, maar ik had nooit het gevoel dat de serie langdradig is. En het eerste seizoen bevat ook een aantal flashback afleveringen die vooral de gebeurtenissen op 14 oktober, waarbij dus 2% van de totale wereldbevolking plotseling verdween, uit de perspectieven van de verschillende personages weergeven. Niet dat dit het verhaal enigszins duidelijker maakt, maar ik ben er wel zeker van dat de antwoorden in het volgende seizoen, dat inmiddels in de Verenigde Staten in première is gegaan, gaan komen.

Warner Bros. Home Entertainment brengt het eerste seizoen van de HBO-serie The Leftovers in een 3-disc DVD box op de markt. Voor de liefhebber is de serie ook verkrijgbaar op Blu-ray Disc. De beeld- en geluidskwaliteit is goed te noemen terwijl er ook interessant bonusmateriaal aanwezig is. Bij de pilot en de finale afleveringen is er audiocommentaar van de makers aanwezig terwijl er ook interessante specials op de derde disc staan. Daaronder een interview met bedenker Damon Lindelof en auteur Tom Perrotta, een making of, en een vooruitblik op het tweede seizoen. In de special Living Reminders: The Guilty Remnant zoomen de makers en acteurs dieper in op de cult die in het eerste seizoen (en wellicht ook het tweede seizoen?) een hoofdrol opeist. The Leftovers – Seizoen 1 is vanaf 21 oktober verkrijgbaar.

[usr 3.5 size=20]

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

8 gedachten over “The Leftovers – Seizoen 1 (2014) DVD recensie

1. Ik heb nu 1 aflevering gezien en hij boeit me wel. Wat mij opvalt is dat je meer te weten wilt komen. Ook zijn de afleveringen lekker lang. Misschien heb je dat vermeld in je recensie, maar die heb ik (omdat ik pas 1 aflevering heb gezien) niet gelezen.

2. Ik weet het wat betreft deze serie. Heb een tijdje terug de eerste 2 afleveringen gezien maar wist me niet te grijpen. Die rare sekteleden die constant stonden te roken zonder een woord te zeggen en mysteries die weliswaar vragen oproepen maar niet tot spanning leiden. Dat is wat ik zag in de eerste 2 episodes maar misschien moet ik het gewoon een 2e kans geven.

3. Ik ben blijven hangen bij de eerste ep en dat terwijl het wel echt een serie voor mij is. Het is een serie die je moet pakken. Het onderwerp is zeer bleek en als je het zou weg zetten onder ‘depressieve’ televisie, dan zou daar wat mij betreft misschien een kern van waarheid in zitten. Mijn favoriete tv critic zweert bij The Leftovers en ik ga de serie ook zeker kijken. Nu eerst ff Fargo en The Americans weer inhalen.