The Interview

The Interview (2014) DVD recensie

Als er een film is die in het afgelopen jaar enorm veel publiciteit heeft gekregen, dan is het The Interview wel. De komedie die door Seth Rogen en Evan Goldberg werd geregisseerd zou volgens een Noord-Koreaans persbureau een belediging zijn voor de Noord-Koreaanse regering. Er werd zelfs gedreigd met tegenmaatregelen! Uit angst voor represailles werd de bioscooprelease eventjes on hold gezet, maar uiteindelijk weerhield het filmmaatschappij Sony Pictures er niet van om de film alsnog uit te brengen.

In The Interview speelt James Franco de rol van de ietwat excentrieke talkshowpresentator Dave Skylark die bij toeval ontdekt dat de Noord-Koreaanse dictator Kim (Randall Park) een groot fan van hem is. Terwijl Amerika wordt bedreigd door Noord-Korea, regelt Dave samen met zijn goede vriend en regisseur Aaron Rapaport (Seth Rogen) een interview met president Kim. Maar als de CIA lucht krijgt van hun plannen om naar Noord-Korea te gaan, krijgen de heren een speciale opdracht.

CIA-agente Lacey (Lizzy Caplan) geeft hen de taak om tijdens het interview Kim te vermoorden met gif. De heren gaan onzeker en vol angst naar het land waar zij in aanloop naar het interview President Kim ontmoeten en met hem optrekken. Al gauw komt Dave tot de ontdekking dat hij wel oké is en dat hij zelfs een hele sympathieke gozer blijkt te zijn. En naarmate de tijd verstrekt komt Dave in een tweestrijd te zitten. Moet hij de missie om Kim te vermoorden voortzetten of kiest hij ervoor om loyaal te zijn aan zijn nieuwe gabber.

Het is natuurlijk niet slim om op deze manier de spot te drijven met de President van Noord-Korea, want het is niets minder dan provoceren. Desalniettemin ben ik wel van mening dat The Interview met een korreltje zout genomen moet worden. Het gaat vooral om de vrienden Dave en Aaron die in aanloop naar het moment van de ene in de andere uitzichtloze situatie belanden en er alles aan doen om hun status als tijdelijke huurmoordenaars geheim te houden voor de Noord-Koreaanse regering. Het gaat gepaard met hilarische momenten vol flauwe grappen en slapstick.

Maar The Interview is dan ook niets meer of minder dan een leuke komedie waarin een aaneenschakeling van dit soort momenten voor het vermaak moeten zorgen. Er is een gebrek aan een logisch verhaal en overtuigend acteerwerk hoewel Franco’s vertolking van de maffe Dave briljant te noemen is. Maar ook Seth Rogen pakt zijn momenten en hij laat opnieuw zien dat hij enorm grappig is. Helaas is het niet non-stop lachen, gieren en brullen, want de film bevat een aantal saaie momenten. Dat is jammer, want deze scènes vol met nutteloos gebrabbel bieden geen toegevoegde waarde. Derhalve valt de score ook iets lager uit.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment mocht ik de DVD uitvoering van The Interview beoordelen en ik ben zeer tevreden over de beeld- en de geluidskwaliteit van de schijf. Het bonusmateriaal bestaat uit audiocommentaar van de filmmakers en een leuke special genaamd Naked and Afraid. The Interview ligt vanaf 24 juni in de schappen.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het ter beschikking stellen van de DVD.

2 gedachten over “The Interview (2014) DVD recensie