Jupiter Ascending

Jupiter Ascending (2015) DVD recensie

Ik werd aangenaam verrast door het feit dat de Science Fiction film Jupiter Ascending zo snel op DVD, Blu-ray en 3D Blu-ray verschijnt, want deze verscheen na een enorme vertraging pas in het begin van het jaar in de bioscoop. Niet dat ik klaag, want na het zien van deze geweldige spektakelfilm kon ik niet wachten om deze opnieuw te gaan zien.

In Jupiter Ascending speelt Channing Tatum de rol van de buitenaardse soldaat Caine die de opdracht krijgt om de lieve en nietsvermoedende aardbewoonster Jupiter (Mila Kunis) te beschermen. Zij is het doelwit van de meedogenloze Balem Abrasax (Eddie Redmayne), een erfgenaam van een machtig buitenaards dynastie die Jupiter als een bedreiging ziet. Zij is namelijk de rechtmatige erfgename van het rijk. Balem doet er dan ook alles aan om zijn troon veilig te stellen en hij stuurt een leger van afzichtelijke wezens naar de Aarde om Jupiter te vermoorden.

In een spectaculaire actiescène zien we hoe Caine er alles aan doet om Jupiter te beschermen. De special effects zijn verbluffend en de CGI animaties zijn zeer overtuigend te noemen. Het is fantastisch om te zien hoe de personages met futuristische gadgets, geavanceerde ruimtescheepjes en hightech wapens door de straten van Chicago de strijd aangaan met het leger van de maniakale Balem. Maar Chicago is niet het enige strijdperk waar de oorlog plaatsvindt. Ook in een fictieve wereld, waar Jupiter naartoe wordt gebracht om haar plek op de troon op te eisen, gaat de strijd onverbiddelijk door.

En Jupiter Ascending is wel iets meer dan alleen een futuristische spektakelfilm vol explosies en vechtscènes. Er loopt een romantische rode draad door het verhaal heen, want Caine’s vastberadenheid om Jupiter te beschermen zorgt ervoor dat de twee personages naar elkaar toe groeien en op elkaar verliefd worden. Er is dan ook een mooie chemie tussen Tatum en Kunis, die hun rollen voortreffelijk spelen, aanwezig.

Helaas ben ik iets minder te spreken over het acteerwerk van Eddie Redmayne die de rol van de meedogenloze Balem speelt. Ik vind zijn acteerwerk ietwat saai en ik krijg nooit echt het idee dat ik naar een meedogenloze schurk zit te kijken. Desalniettemin is dat ook moeilijk te beoordelen gezien het feit ik niet weet wat de exacte karakteristieken zijn van Balem’s ras. Het wordt in ieder geval ook niet duidelijk gemaakt in de film.

Dat is dan ook naar mijn mening het enige minpunt van Jupiter Ascending, want de film is voor de rest top notch! Verbluffende special effects, adembenemende decors, fantastische personages en een bombastische soundtrack zorgen voor enorm veel kijkplezier. De makers van The Matrix hebben dan ook een uitstekende film gemaakt die wellicht niet in de buurt komt van het meesterwerk uit 1999, maar zonder meer een avond vol entertainment garandeert.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment mocht ik de DVD versie van Jupiter Ascending beoordelen. Ik schrok even bij het opstarten van de DVD, want het beeld van het menu ziet er niet echt scherp uit. Gelukkig is de kwaliteit van het beeld van de film wel op orde ondanks dat het duidelijk te zien is dat dit een DVD uitvoering betreft. Het geluid klinkt in ieder geval goed en daar heb ik dan ook niets op aan te merken. De liefhebbers van bonusmaterialen kunnen genieten van twee specials die op het schijfje staan. In de special Jupiter Jones: Destiny is Within Us komen de acteurs en filmmakers aan het woord over het verhaal van Jupiter Ascending terwijl de filmmakers in de special Jupiter Ascending: Genetically Spliced meer informatie prijsgeven over de special en visual effects en de CGI geanimeerde personages. Naar mijn mening dus een nette versie die vanaf 17 juni in de schappen ligt.

[usr 3.5 size=20]

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

6 gedachten over “Jupiter Ascending (2015) DVD recensie