Interstellar (2014) recensie

InterstellarIk herinner mij het nog als de dag van gisteren dat ik zwaar teleurgesteld de zaal uitliep na het zien van Interstellar. Als liefhebber van het werk van regisseur Christopher Nolan had ik er veel meer van verwacht. Maar ik geef films graag een tweede kans en nu de met vier Academy Awards bekroonde sciencefiction op Blu-ray Disc en DVD is verschenen vind ik het een mooi moment om er nog een keertje voor te gaan zitten.

Nog even een korte inleiding. Interstellar vertelt het verhaal over ex-piloot Cooper (Matthew McConaughey), die nu een simpel leven als boer leidt, maar de kans van zijn leven krijgt als hij wordt uitgekozen om de leiding te nemen over een interstellaire reis. Samen met wetenschappers Brand (Anne Hathaway) en Romilly (David Gyasi) onderzoekt hij tijdens de decennia durende ruimtereis planeten buiten het bekende zonnestelsel die in aanmerking komen om de stervende Aarde te vervangen als de nieuwe thuisplaneet van de mensheid.

Evenals de eerste keer geniet ik opnieuw van de adembenemende special effects en de mooie soundtrack die componist Hans Zimmer componeerde. Zijn doordringende en pulserende soundtrack past perfect bij de sfeer van Nolan’s sciencefictionfilm. Natuurlijk is de impact iets minder groot, omdat deze indrukwekkende beelden en het prachtige geluid toch wel het beste tot hen recht komen in een IMAX-theater. Desalniettemin was het opnieuw genieten. Ook heb ik met veel plezier gekeken naar Matthew McConaughey, want hij speelt de rol van ex-piloot en pionier Cooper uitstekend.

Zelfs Anne Hathaway stelt mij deze keer niet teleur en ook actrice Jessica Chastain speelt de rol van Cooper’s volwassen dochter Murph prima! Nu ik iets minder afgeleid werd door het spektakel en de drukkende soundtrack, die naar mijn mening iets te aanwezig was in de IMAX-zaal, kon ik mij volledig concentreren op het verhaal dat toch wel fascinerend te noemen is. Het is toch wel een naar idee dat de planeet sterft en dat de enige kans op overleving is om de mensheid te verhuizen naar een andere leefbare planeet die ver buiten het zonnestelsel ligt.

Toch vind ik de film nog steeds iets te langdradig en ik ben ook nog steeds van mening dat Nolan het slot van het verhaal te ingewikkeld heeft gemaakt. Omdat mijn verwachtingen niet meer zo hooggespannen zijn en ik lekker comfortabel op het bankje in plaats van een harde bioscoopstoel zat, tellen deze minpunten minder zwaar mee dan eerst. Ik kon Interstellar dan ook meer waarderen toen ik deze voor de tweede keer zag. Daarom valt de eindscore ook een half puntje hoger uit, maar ook niet meer dan dat. Want ik vind het nog steeds geen meesterwerk.

Interstellar is vanaf 31 maart verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc en na het beoordelen van de DVD kom ik al snel tot de conclusie dat deze film veel beter tot zijn recht komt op in HD-kwaliteit. Het beeld, dat in het formaat 2.40:1 op de schijf staat, is redelijk te noemen. Ik vond de kleuren niet natuurlijk overkomen en er is ook veel ruis aanwezig. De krachtige Dolby Digital 5.1 track klinkt prima. Helaas bevat de schijf geen bonusmateriaal terwijl de Blu-ray Disc is afgeladen met extra’s. Gezien het feit dat de verkoopadviesprijzen dicht bij elkaar liggen adviseer ik dan ook om de Blu-ray Disc, die tevens een DVD en een Ultraviolet code bevat, aan te schaffen.

Met dank aan Warner Home Video voor het DVD recensie-exemplaar.

3