Interstellar

Interstellar (2014) DVD recensie

Ik herinner mij het nog als de dag van gisteren dat ik zwaar teleurgesteld de zaal uitliep na het zien van Interstellar. Als liefhebber van het werk van regisseur Christopher Nolan had ik er veel meer van verwacht. Maar ik geef films graag een tweede kans en nu de met vier Academy Awards bekroonde sciencefiction op Blu-ray Disc en DVD is verschenen vind ik het een mooi moment om er nog een keertje voor te gaan zitten.

Nog even een korte inleiding. Interstellar vertelt het verhaal over ex-piloot Cooper (Matthew McConaughey), die nu een simpel leven als boer leidt, maar de kans van zijn leven krijgt als hij wordt uitgekozen om de leiding te nemen over een interstellaire reis. Samen met wetenschappers Brand (Anne Hathaway) en Romilly (David Gyasi) onderzoekt hij tijdens de decennia durende ruimtereis planeten buiten het bekende zonnestelsel die in aanmerking komen om de stervende Aarde te vervangen als de nieuwe thuisplaneet van de mensheid.

Evenals de eerste keer geniet ik opnieuw van de adembenemende special effects en de mooie soundtrack die componist Hans Zimmer componeerde. Zijn doordringende en pulserende soundtrack past perfect bij de sfeer van Nolan’s sciencefictionfilm. Natuurlijk is de impact iets minder groot, omdat deze indrukwekkende beelden en het prachtige geluid toch wel het beste tot hen recht komen in een IMAX-theater. Desalniettemin was het opnieuw genieten. Ook heb ik met veel plezier gekeken naar Matthew McConaughey, want hij speelt de rol van ex-piloot en pionier Cooper uitstekend.

Zelfs Anne Hathaway stelt mij deze keer niet teleur en ook actrice Jessica Chastain speelt de rol van Cooper’s volwassen dochter Murph prima! Nu ik iets minder afgeleid werd door het spektakel en de drukkende soundtrack, die naar mijn mening iets te aanwezig was in de IMAX-zaal, kon ik mij volledig concentreren op het verhaal dat toch wel fascinerend te noemen is. Het is toch wel een naar idee dat de planeet sterft en dat de enige kans op overleving is om de mensheid te verhuizen naar een andere leefbare planeet die ver buiten het zonnestelsel ligt.

Toch vind ik de film nog steeds iets te langdradig en ik ben ook nog steeds van mening dat Nolan het slot van het verhaal te ingewikkeld heeft gemaakt. Omdat mijn verwachtingen niet meer zo hooggespannen zijn en ik lekker comfortabel op het bankje in plaats van een harde bioscoopstoel zat, tellen deze minpunten minder zwaar mee dan eerst. Ik kon Interstellar dan ook meer waarderen toen ik deze voor de tweede keer zag. Daarom valt de eindscore ook een half puntje hoger uit, maar ook niet meer dan dat. Want ik vind het nog steeds geen meesterwerk.

Interstellar is vanaf 31 maart verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc en na het beoordelen van de DVD kom ik al snel tot de conclusie dat deze film veel beter tot zijn recht komt op in HD-kwaliteit. Het beeld, dat in het formaat 2.40:1 op de schijf staat, is redelijk te noemen. Ik vond de kleuren niet natuurlijk overkomen en er is ook veel ruis aanwezig. De krachtige Dolby Digital 5.1 track klinkt prima. Helaas bevat de schijf geen bonusmateriaal terwijl de Blu-ray Disc is afgeladen met extra’s. Gezien het feit dat de verkoopadviesprijzen dicht bij elkaar liggen adviseer ik dan ook om de Blu-ray Disc, die tevens een DVD en een Ultraviolet code bevat, aan te schaffen.

Met dank aan Warner Home Video voor het DVD recensie-exemplaar.

0 gedachten over “Interstellar (2014) DVD recensie

1. Ik werd in de bios juist omver geblazen, haha. En niet alleen vanwege de harde muziek. En het hielp ook wel dat ik erg moest denken aan 2001 a space odyssey, 1 van mijn favoriete films

2. Ik kon nog enigszins begrijpen waar de hype over ging, tot de laatste dertig minuten. Het was jammer dat de film toen afgelopen was, anders kon ik nog dramatisch en boos de bios uitlopen, haha. Ik wist eigenlijk al vanaf het begin dat het niks voor mij zou zijn, gelukkig heeft de film me daarin niet teleurgesteld. 😉

1. Haha, gelukkig geef je er een positieve draai aan 😉 Vond je Nolan’s eerdere films wel goed? Daar zat vooral bij mij de teleurstelling. Natuurlijk is dit geen Dark Knight of Inception, maar ik had toch meer van hem verwacht.

1. Ik vond Inception en zijn Batman films allemaal hartstikke leuk en ook mooi gefilmd/vormgegeven (een van de weinige pluspuntjes van Interstellar), maar het is net of alle lof naar z’n hoofd is gestegen met Interstellar. Volgens mij zit er sowieso een half uur aan nutteloze ruimteshots in de film, wat de film nog langdradiger maakte dan het al was. Eén of twee keer, prima maar het werd toch allemaal een beetje te veel van het goede.

3. Ik houdt erg van SciFi, maar helaas is er weinig echt goeds in dat genre uitgekomen. Ik klamp me dan ook maar vast aan hetgeen wel erg goed is. Een mooi voorbeeld is de Alien reeks (ja, allemaal) en Moon (ach wat mooi).

Interstellar behoort tot het lijstje met een dikke min.

E.e.a. zal wetenschappelijk best kloppen, maar kom op zeg. Mag een film een beetje geloofwaardig zijn? De wereld is droog. Echt overal? Graanoogsten mislukken en dat gaan we gewoon in een MPV erdoorheen jakkeren. Tuurlijk. Iemand is 23 jaar lang alleen achtergebleven en verwelkomt je daarna alsof je een weekje weg was. Psychisch geen schade dus? Tuurlijk.

Afijn ik kan even doorgaan. Over zwevende boekenkast scene begin ik maar niet.

Ik weet dat veel in SciFi een fantasie karakter heeft (Aline), maar mag het een beetje geloofwaardig zijn?

Nu moet ik toegeven dat ik Matthew over het algemeen zacht gezegd geen goede acteur vind. Dat helpt niet echt. Hij had mogelijk Contact kunnen verknallen, maar dankzij Jodie Foster en anderen is dat wél een fantastische film geworden.

Ach, ik blijf hopen op de volgende geweldige SciFi. Vanmiddag ga ik naar 10 Cloverfield Lane. Hopen :).