Dunkirk (2017) recensie

DunkirkEr zijn veel verhalen te vertellen over hoe het eraan toeging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Indrukwekkende films zoals Schindler’s List, The Pianist en Valkyrie zijn slechts enkele voorbeelden van (hoogst waarschijnlijk) geromantiseerde oorlogsverhalen die in een stukje geschiedenis in beeld brengen. Eén van de beroemdste gebeurtenissen aan het begin van de Tweede Wereldoorlog was Operatie Dynamo. De evacuatie van Britse, Belgische, Canadese en Franse troepen die op het strand van Duinkerke wachten op hun redding. In de film Dunkirk van Christopher Nolan staan deze gebeurtenissen centraal.

Mei 1940. De Duitse soldaten hebben het strand van Duinkerke omsingeld en succesvol de vijand teruggedrongen. Geallieerden uit Groot-Brittannië, België, Frankrijk en Canada wachten op het strand op hun redding. Die niet lijkt te komen wegens de keuzes die door Winston Churchill worden gemaakt. Slechts enkele gevechtsvliegtuigen en schepen worden naar Duinkerke gestuurd om op zijn minst 30.000 soldaten terug te halen. Terwijl er meer dan 300.000 soldaten op het strand verblijven.

Spectaculair in beeld gebracht
Dunkirk is opgedeeld in 3 verhalen. Een verhaal dat zich afspeelt op het strand van Duinkerke, een verhaal dat zich boven het kanaal afspeelt in de lucht waar Britse gevechtspiloten de Duitse bommenwerpers en gevechtsvliegtuigen proberen te saboteren en een verhaal dat zich afspeelt op zee. Waar heldhaftige Britse burgers met een boot koers zetten naar Duinkerke om zoveel mogelijk soldaten te redden. Christopher Nolan heeft het oorlogsverhaal meer dan uitstekend in beeld gebracht en als kijker wordt je meegezogen in de indrukwekkende verhaallijnen die parallel lopen aan elkaar. En dat is toch bijzonder gezien het feit dat er nauwelijks dialogen zijn.

De beelden spreken voor zich
Met fantastische hoofdrolspelers zoals Tom Hardy, Mark Rylance en Kenneth Branagh is er nauwelijks een script nodig. De beelden spreken voor zich en de intense mimiek van de veelzijdige cast spreekt boekdelen. Terwijl de kijker met een beetje kennis van de geschiedenis wel weet hoe precair de situatie in Duinkerke was. Wellicht dat Dunkirk daardoor iets minder hard binnenkomt dan eerdergenoemde genregenoten, maar het is misschien wel de meest spectaculaire oorlogsfilm in het rijtje. En dat zegt natuurlijk ook iets. Naar mijn mening is Dunkirk dan ook meer dan een zeer goed geschoten oorlogsfilm en zeker de moeite waard om een keer op te zetten.

Waardering: 4 uit 5.
Ko-Fi