Dumbo (2019) recensie

Dumbo_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-ReservedIn 1941 verscheen de betoverende Disney klassieker Dumbo in de bioscoop. Die evenals velen zogenaamde Classics als inspiratie diende voor een live-action remake. Waarin acteurs en actrices worden samengevoegd met verbluffende CGI animaties. Dit jaar stonden er maar liefst 3 live-action verfilmingen op de kalender, want naast Dumbo verschenen ook de remakes van Aladdin en The Lion King in de bioscoop. Niemand minder dan Tim Burton kreeg de taak om de regie in goede banen te leiden en hij levert dan ook een prachtige film af.

Holt Farrier (Collin Farrell) keert na zijn dienstjaren terug bij het reizende circus van Max Medici (Danny DeVito) waar hij niet alleen herenigd wordt met zijn kinderen, maar ook tot de ontdekking komt dat het circus in zwaar weer zit. Uit nood wordt hij door Max gevraagd om voor de olifanten te zorgen. Waar hij zich ontfermt over Mrs. Jumbo en haar pasgeboren zoontje. Een bijzonder olifantje dat gigantische oren heeft. Hoewel Max niets van hem wil weten heeft de kleine Jumbo een verrassing voor de circuseigenaar en zijn werknemers in petto.

Betoverend
Dumbo is een betoverende film waarin ontroerende momenten worden afgewisseld met spanning en humor. Het verhaal dat wellicht bekend is werd drastisch aangepast en gemoderniseerd, maar dat doet verder geen afbreuk aan de magie. Daardoor sneuvelden helaas wel een aantal iconische personages zoals de pratende ooievaar die in de geanimeerde klassieker baby Jumbo aflevert bij zijn moeder en Dumbo’s kleine pratende vriendje Timothy de muis. Ook de beroemde en voor die tijd baanbrekende scène waarin het kleine olifantje hallucineert over dansende roze olifanten, is eveneens drastisch aangepast.

Veelzijdige cast
De compensatie voor het gemis van deze personages en momenten worden ruimschoots gecompenseerd door kleurrijke personages zoals Holt Farrier en Max Medici. Maar ook Michael Keaton en Eva Green verrijken de cast als de interessante personages Vandevere en Colette. Terwijl Vandevere onder valse voorwendselen Dumbo wil inlijven voor zijn geavanceerde pretpark doet Colette er alles aan om Holt en zijn kinderen te helpen om Dumbo te bevrijden en te herenigen met zijn moeder. Maar ook de verbluffende CGI animaties en de magische wereld die Tim Burton op het scherm tovert, zorgen voor het succes van deze geslaagde live-action remake.

Dumbo is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc. Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5

Steun Filmliefhebber.com