Downsizing (2017) recensie

DownsizingOverbewolking, een wankelende economie en het broeikaseffect. Serieuze problemen die niet alleen actueel, maar ook moeilijk op te lossen zijn. In het door Alexander Payne geschreven en geregisseerde Downsizing staan deze problemen centraal hoewel er in zijn ietwat futuristische dramafilm wel degelijk een oplossing is. Verkleinen. Zodra Noorse wetenschappers een manier hebben gevonden om levende organismen te verkleinen, is het nog maar een kwestie van tijd voordat ruim 10% van de wereldbevolking zich heeft laten verkleinen en in speciale gemeenschappen woont waar zij niet alleen een steentje bijdragen aan het verbeteren van de wereld, maar ook welvarend zijn.

Een interessant concept dat in de openingsfase van Downsizing de nodige vragen oproept. Want zou jij je laten onderwerpen aan een onomkeerbaar medisch proces en voor altijd als een 13 centimeter lange individu door het leven willen gaan als je de wereld zou kunnen verbeteren en je vermogen zou kunnen vertienvoudigen? Vragen die ook worden gesteld door het koppel Paul (Matt Damon) en Audrey Safranek (Kristin Wiig). Zij overwegen serieus om hun vrienden en familie achter te laten en een luxueuze huis in de gemeenschap Leisureland te betrekken. De uitgestrekte openingsfase is dan ook onderhoudend en intrigerend tot het moment dat het tweede deel aanbreekt.

Na de behandeling verliest de film een beetje zijn kracht en de focus ligt vooral op hoe Paul zich nog steeds een nobody voelt. Ondanks dat hij nu meer geld heeft, maar ook een steentje heeft bijgedragen aan het verbeteren van de wereld. Voor zijn gevoel kan hij meer doen. Zeker als hij ontdekt dat het gedrag van de mens ook in Leisureland nauwelijks is veranderd. Egoïsme is nog steeds aan de orde. Niemand geeft om een beter milieu of het behoud van de Aarde zolang de bankrekening maar goedgevuld is en er genoeg tijd is om te feesten. Zijn buurman Dusan (Christoph Waltz) is daar een uitstekend voorbeeld van.

Payne legt het er wel dik bovenop en zeker met een personage als Dusan dat moet vertegenwoordigen dat de mensheid niets geeft om moeder Aarde. Wellicht een duidelijke boodschap van de filmmaker dat we niet naar complexe oplossingen moeten zoeken, maar ons gedrag moeten aanpassen. Het komt wel over, maar indrukwekkend is Downsizing allerminst. De film mist de nodige vaart en te weinig humor om het publiek ruim 2 uur geïnteresseerd te houden. Ondanks dat zowel Matt Damon als Christoph Waltz hun rollen uitstekend spelen. Downsizing is sinds deze week verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een voortreffelijke beeld- en geluidskwaliteit ook interessant bonusmateriaal bevat.

Met dank aan Universal Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.