Down a Dark Hall

Down a Dark Hall (2018) recensie

Down a Dark HallDown a Dark Hall is een bovennatuurlijke drama/thriller die sinds kort op Netflix staat en ik was enorm nieuwsgierig naar de door Rodrigo Cortés geregisseerde film. De trailer deed vermoeden dat het een goede en duistere horrorfilm zou zijn, maar na ruim anderhalf uur moest ik toch concluderen dat Down a Dark Hall net iets teveel manco’s heeft.

Beschikbaarheid
Amazon Prime

De opstandige tiener Kit (AnnaSophia Robb) wordt verplicht om naar een kostschool te gaan en zo belandt zij op het onderwijsinstituut van de mysterieuze Madame Duret (Uma Thurman). Al gauw ontdekt Kit en haar klasgenoten dat ze in een duistere wereld zijn beland. Waar de bovennatuurlijke gebeurtenissen in rap tempo toenemen en het gedrag van hun lerares steeds mysterieuzer wordt. Kit is dan ook vastberaden om op tot de bodem uit te zoeken wat er aan de hand is.

De donkere kostschool is het podium waar Down a Dark Hall zich op afspeelt en de duistere beelden zorgen voor een onbehagelijk gevoel. De paranormale activiteiten zorgen voor de nodige spanning, maar Cortés heeft niet de moeite genomen om echt innoverend te zijn. Met als resultaat dat de gebeurtenissen die plaatsvinden zaken zijn die de kijker al eerder heeft gezien. Toch blijft het een boeiende film, omdat je als kijker toch wilt weten wat er aan de hand is op de kostschool van Madame Duret.

Helaas overheerst na afloop dat er meer in had gezeten, want door het teleurstellende acteerwerk van de jonge hoofdrolspelers en de gaten in het verhaal, voelt Down a Dark Hall aan als een incomplete film. Die na afloop niet heel bevredigend is en veel vragen onbeantwoord laat. Dat is jammer, want alleen al de duistere setting van de toch eigenaardige kostschool is een perfecte locatie om een spookverhaal zich te laten afspelen. Maar helaas weet Cortés het op het eerste oog lijkende sterk concept niet om te zetten in een zenuwslopende horrorfilm.

2