Double Impact

Double Impact (1991) recensie

Double ImpactJean-Claude Van Damme is ‘The Muscles from Brussels’. De in België geboren Martial Arts-vechter en acteur heeft sinds de jaren ’80 in verschillende actiefilms zijn vechtkunsten laten zien en vooral voor de liefhebbers van jaren ’80 en ’90 actiehelden, is Van Damme net zo iconisch als Arnold Schwarzenegger en Sylvester Stallone. Na zijn sterke performance in de actiefilms Bloodsport en Kickboxer, kreeg Van Damme ook op het gebied van acteren meer te doen. In de misdaad-/actiefilm Double Impact van regisseur Sheldon Lettich.

De tweeling Chad en Alex worden als baby’s gescheiden wanneer hun ouders op brute wijze worden vermoord door de inhalige Raymond Zhang (Philip Chan) en zijn handlanger Nigel Griffith (Alan Scarfe). Terwijl Alex achterblijft in Hong Kong, neemt zijn vader’s lijfwacht Frank (Geoffrey Lewis) Chad onder zijn hoede. Na 25 jaar besluit hij om de tweeling te herenigen en hen klaar te stomen voor de confrontatie met Griffith. Om hun ouders te wreken. Maar de pas herenigde broers moeten eerst aan elkaar wennen voordat ze de handen ineen kunnen slaan.

Jean-Claude Van Damme laat in Double Impact uiteraard zijn beste vechtkunsten zien, maar ook op het gebied van acteren had de acteur meer te doen. Hij speelt namelijk de dubbelrol van Chad en Alex. Tegenpolen en broers, die de handen ineen moeten slaan om Griffith tot een halt toe te roepen. Maar om hun doel te bereiken, moeten ze niet eerst met elkaar overweg kunnen, maar ook tegenstanders, zoals de maniakale Moon (Bolo Yeung) verslaan. Van Damme heeft overigens al eens eerder tegen Yeung gevochten in het actie/drama Bloodsport en het was de wens van de Belg dat Yeung de rol van de schurk op zich zou nemen.

Double Impact is een film met een romantisch verhaal en iets meer diepgang dan de films waar Van Damme daarvoor in te zien was, maar het draait nog steeds om de actie. Het verhaal is dan ook flinterdun en de actiescènes volgen elkaar in rap tempo op. Met als manco dat de film wel snel in herhaling valt en dat het soms een beetje saai is. Maar Lettich compenseert dat in het slot met een geweldige climax waarin actie en spektakel voor het vermaak zorgen. Double Impact is dan ook een goede Van Damme en 90’s klassieker hoewel, dit wel een film is voor de liefhebbers.

3