Don't Knock Twice

Don’t Knock Twice (2016) DVD recensie

De horrorfilm Don’t Knock Twice van regisseur Caradog W. James heeft de bioscoopzalen niet gehaald, maar verschijnt op 31 maart op DVD. Een mooie kans voor de liefhebbers om deze bovennatuurlijke griezelfilm te kijken. En in mijn recensie lees je of Don’t Knock Twice de moeite waard is of niet.

Don’t Knock Twice draait om kunstenares Jess (Katee Sackhoff) die na jaren weer herenigd wordt met haar tienerdochter Chloe (Lucy Boynton). Chloe beweert dat haar vriendje spoorloos is verdwenen en dat zij nu wordt opgejaagd door een bovennatuurlijk verschijnsel. Hoewel Jess niets wilt weten van het bizarre verhaal, wordt ze al snel meegezogen in een onheilspellende situatie als de vreemde gebeurtenissen rondom Chloe toenemen en ze oog in oog komt te staan met de kwaadaardige en moordlustige demon die ontwaakt als je twee keer op zijn deur klopt.

Don’t Knock Twice is geen ingewikkelde horrorfilm. Het is duidelijk dat Chloe, een rol die prima ingevuld wordt door Lucy Boynton, de demon heeft opgeroepen en nu het volgende doelwit is. Toch heeft het verhaal een paar kleine gaatjes in het plot en wordt niet alles goed uitgelegd. Simpele dingetjes zoals Chloe’s plotselinge hereniging met haar moeder Jess en het wordt ook nooit goed duidelijk hoe en waarom de demon ontwaakt als je twee keer op zijn deur klopt. Op het einde is er nog wel een sinistere plot twist aanwezig en ik zag deze niet aankomen. Daarnaast zijn de mooie visuele en make-up effecten grote pluspunten van deze simpele doch vermakelijke griezelfilm.

Splendid Film brengt Don’t Knock Twice op een nette DVD op de markt. Het beeld staat in het formaat 1.78:1 op de disc en het ziet er prima uit. Ook het Dolby Digital 5.1 geluidsspoor klinkt goed. Het bonusmateriaal bestaat uit de specials “Behind Closed Doors” en “Inside Don’t Knock Twice” en een trailer.

Don’t Knock Twice is een simpele horrorfilm, maar wel eentje die goed is uitgewerkt. De makers nemen de tijd om de personages uit te diepen en zo ontstaat er ook ruimte voor Katee Sackhoff en Lucy Boynton om de rollen van Jess en Chloe prima te spelen. De special effects afdeling verdient een dikke pluim en er is continu spanning aanwezig om de kijker op het puntje van zijn of haar stoel te houden. Er is geen overdaad aan ‘jump scares’ en dat is prettig terwijl er aan het einde nog een leuke verrassing te wachten staat. De door Caradog W. James geregisseerde film is dus een geslaagde film die de liefhebbers van horrorfilms en thrillers zeker zullen waarderen.

Met dank aan Splendid Film voor het DVD recensie-exemplaar.