Don't Breathe

Don’t Breathe (2016) Blu-ray Disc recensie

Men doet mij een groot plezier met horrorfilms en thrillers. Ik hou wel van een beetje bloed, gore en spanning en daarom was ik ook erg nieuwsgierig naar Don’t Breathe. De horror/thriller van regisseur en scenarioschrijver Fede Alvarez die commercieel gezien een succes bleek te zijn en een poosje in de toplijsten stond. Maar is de film ook een artistiek succes?

De man in het donker

In Don’t Breathe speelt Avatar-acteur Stephen Lang de rol van een nietsvermoedende blinde man die een fortuin in huis heeft en het doelwit wordt van de 3 inbrekers Rocky (Jane Levy), Alex (Dylan Minnette) en Money (Daniel Zovatto). De jongelui denken dat het beroven van de blinde oorlogsveteraan een koud kunstje is, maar hij is niet zo hulpeloos als zij aanvankelijk dachten. En ze komen al gauw tot de ontdekking dat ze in levensgevaar zijn.

Spannende momenten in overvloed

De film heeft een lekker hoog tempo en na een aantal korte introducties van de personages gaan we over tot de orde van de dag. De 3 ervaren inbrekers breken in bij de blinde man en al gauw ontstaat er een gevaarlijk kat- en muisspel. De bewoner lijkt vanaf het eerste moment aan het langste eind te gaan trekken. Als kijker voel je de spanning als de inbrekers zich verstoppen voor de meedogenloze oorlogsveteraan en als ze proberen om de inmiddels afgesloten woning te verlaten.

Lage kosten en dikke winst

Collega’s van filmmaker Fede Alvarez hebben al eerder bewezen dat je met weinig budget een uitstekende en zeer onderhoudende horror/thriller kunt maken die ook een commercieel succes is. Dan denk ik even aan Saw van James Wan en Paranormal Activity van Oren Peli. Don’t Breathe is meer thriller dan horror hoewel een aantal bloederige en huiveringwekkende scènes niet ontbreken. Toch heeft de spanning de overhand en word je als kijker een aantal keren op de kast gejaagd met goede ‘jump scares’.

Blu-ray Disc Don’t Breathe

Sony Pictures Home Entertainment brengt Alvarez’s vermakelijke film op een zeer nette Blu-ray Disc op de markt. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf en het ziet er perfect uit! Het DTS-HD Master Audio 5.1 geluidsspoor klinkt prima en de surround effecten versterken dat naargeestige sfeertje dat zo nadrukkelijk aanwezig is. De disc is opgevuld met interessant bonusmateriaal. Daaronder een aantal specials, trailers, verwijderde scènes en audiocommentaar van de crew.

Eindoordeel Don’t Breathe

Don’t Breathe is een vermakelijke film die een aantal smerige momenten en onthullingen bevat, maar bovenal spannend is en je op het puntje van je stoel houdt. Het acteerwerk van de drie jonge acteurs is prima te noemen, maar alle lof gaat naar Stephen Lang die op fenomenale wijze de rol van de meedogenloze blinde man met een duister geheim speelt. Ik heb mij uitstekend vermaakt met deze eenvoudige doch effectieve horror/thriller die sinds kort verkrijgbaar is op een zeer nette Blu-ray Disc.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Don’t Breathe (2016) Blu-ray Disc recensie

1. Jup, ik vond ‘em ook heel fijn! Het laatste kwartier was wel flink over de top, dat verpestte het voor mij toch wel een beetje. Flinke spanning voor die tijd, zeker door het harde geluid (of het ontbreken daarvan) in de bios.