Doctor Strange (2016) recensie

Doctor StrangeHet universum van superhelden is gigantisch en vooral Marvel lijkt tot nu toe aan het langste eind te trekken als het aankomt op het uitbrengen van goede (en vooral winstgevende) comicverfilmingen. Dit jaar kunnen we dan ook weer een groot aantal films verwachten zoals Guardians of the Galaxy Vol. 2 en Spider-Man: Homecoming en dan komen er nog een aantal leuke titels aan zoals Avengers: Infinity War en Black Panther. Vorig jaar verschenen er ook films die behoren tot het Marvel Cinematic Universe. Naast een nieuw deel van Captain America werd er ook een nieuw personage in zijn eigen solo-film geïntroduceerd: Doctor Strange!

Benedict Cumberbatch als bovennatuurlijke neuroloog

Dokter Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) is een briljante en arrogante neuroloog die na een ernstig auto-ongeluk ernstige zenuwschade aan zijn handen heeft en hij is niet langer meer in staat om zijn beroep uit te oefenen. Zijn zoektocht naar alternatieve genezingen brengt hem naar een mysterieuze plek waar hij ontdekt dat er meer dimensies zijn en een geheime orde de aarde beschermt tegen alle gevaren die uit andere werelden afkomstig zijn. In ruil voor de kracht om zichzelf te genezen sluit Strange zich aan bij de orde en hij leert alles over de magie om gevaarlijke tegenstanders zoals de meedogenloze Kaecilius (Mads Mikkelsen) tot een halt toe te roepen.

Fase 3 in volle vaart

Captain America: Civil War was het begin van fase 3 voor het Marvel Cinematic Universe waarin er steeds meer overlap gaat plaatsvinden tussen de films. Het is dan ook niet zo vreemd dat we de personages terugzien in verschillende films. Hoewel Doctor Strange, uitstekend gespeeld door Benedict Cumberbatch, een relatief nieuw karakter is, is het niet ondenkbaar dat we meer van hem te zien zullen krijgen in de aankomende Avengers-films en wellicht in nieuwe delen van Thor en Iron Man. Het is in ieder geval een intrigerend, mysterieus en geestig personage dat dan ook prima past in dit prachtige universum. En hoe kan je een nieuw personage beter introduceren dan hem een waanzinnige solo-film te schenken!

Weergaloos

In de door Scott Derrickson geregisseerde actiefilm maakt het publiek uitgebreid kennis met Doctor Stephen Strange en zien we hoe de geprezen neuroloog transformeert in een magiër die zijn nieuw verworven krachten benut om de wereld te beschermen tegen vijanden zoals Kaecilius. De rol van de schurk is voor Mads Mikkelsen die deze dan ook prima invult, maar het is ook te zeggen dat Chewitel Eijofor, Tilda Swinton en Rachel McAdams uitstekende rollen spelen in de nieuwe Marvel-film. Hoewel dat niet geheel onbelangrijk is, blinkt Doctor Strange uit in de weergaloze visuele effecten en verbluffende CGI-animaties die de effecten in menig genregenoot doen verbleken.

Blu-ray Disc Doctor Strange

Na het succes op het grote witte scherm verschijnt Doctor Strange zowel in het digitale distributiekanaal als op DVD en (3D) Blu-ray Disc. Met dank aan The Walt Disney Company Benelux mocht ik een kritische blik werpen op de zeer nette HD-schijf die een uitstekend beeld- en geluidskwaliteit bevat. De extra’s bestaan uit een vijftal featurettes waarin de cast en crew meer tekst en uitleg geeft over het personage, het verhaal en de productie van de film, verwijderde en verlengde scènes en een exclusieve blik op fase 3 van het Marvel Cinematic Universe. De extra’s worden gecompleteerd door audiocommentaar, een gag reel en de hilarische special Team Thor deel 2 waarin we de beschermer van Asgard in actie zien als een burger van Australië die zich aan het leven op Aarde probeert aan te passen.

Eindoordeel Doctor Strange

Doctor Strange is een nieuwe toevoeging aan het Marvel Cinematic Universe, maar deze past volledig in het straatje van de films die tot op heden zijn verschenen en Benedict Cumberbatch speelt de rol alsof hij dat al jaren doet. Niet alleen het acteerwerk is dik op orde, maar ook de uitwerking van het toch wel gecompliceerde verhaal verdient een dikke pluim. Waar Doctor Strange echt in uitblinkt zijn zoals gezegd de weergaloze visuele effecten en prachtige CGI-animaties. Hopelijk krijgen we in de toekomst veel meer te zien van de sarcastische magiër, want het smaakt naar meer. Doctor Strange is dan ook een topper en verplicht kijkvoer voor de fans van Marvel en het Marvel Cinematic Universe.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Doctor Strange (2016) recensie”