Doctor-Sleep_ps_1_jpg_sd-low_Photo-by-Jessica-Miglio-Copyright-2019-Warner-Bros-Pictures-All-rights-reserved

Doctor Sleep – Director’s Cut (2019) recensie

F5_BOES_7688553_SP_BEETLEJUICE_ICONIC_BD_OR.inddDoctor Sleep verscheen vorig jaar in de bioscoop en is het directe vervolg op de horrorklassieker The Shining uit 1980. De iconische horrorfilm van Stanley Kubrick is gebaseerd op de gelijknamige roman van Stephen King die na vele vragen van de fans besloot om een vervolg te schrijven. Waarin Danny Torrance inmiddels een volwassen man is en nog altijd te maken heeft met zijn bijzondere gave. Nu de film op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc is verschenen, is het een mooi moment om Doctor Sleep te beoordelen. De grote vraag is natuurlijk of de film in de buurt kan komen van de klassieker.

Danny Torrance (Ewan McGregor) is inmiddels een volwassen man die nog altijd getraumatiseerd is door de gebeurtenissen die zich in het Overlook hotel hebben afgespeeld. Om zijn demonen op afstand te houden en zijn speciale gave te onderdrukken, grijpt hij naar de fles terwijl nietszeggende one night stands en bargevechten als tijdverdrijf dienen. Maar dan komt hij in contact met Abra (Kyliegh Curran). Een jong meisje dat evenals Dan ‘The Shining’ heeft en het doelwit is geworden van de gevaarlijke sekte ‘The True Knot’. Daarop besluit Dan om zijn gave te omarmen en Abra te helpen in de strijd tegen Rose The Hat (Rebecca Ferguson) en haar gevaarlijke clan.

Vernieuwing en herkenning
Om in de buurt te komen van de spannende en bij vlagen angstaanjagende horrorfilm The Shining, moet je van goede huize komen. Maar Mike Flanagan is inmiddels een ervaren regisseur die al een aantal pareltjes in het horrorgenre achter zijn naam heeft staan. Ondanks dat Doctor Sleep een direct vervolg is op The Shining, hoef je het eerste deel niet te hebben gezien om de film te kunnen volgen. Maar voor de kenners is er enorm veel herkenning. Subtiele verwijzigingen naar The Shining en identieke decors nemen de kijker weer even mee terug naar het verleden en dat is aangenaam. Desalniettemin ligt de focus op de strijd tegen de sekte ‘The True Knot’ die jonge kinderen met ‘The Shining’ gebruiken om langer te kunnen leven.

Spannend
Doctor Sleep is vooral een spannende film. De opbouw is traag, maar plezierig. De personages krijgen voldoende ruimte om te ontwikkelen en het is vooral te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van Ewan McGregor en Rebecca Ferguson dat de karakters Dan Torrance en Rose The Hat interessant zijn. Flanagen werkt langzaam maar zeker toe naar een grootse finale die zich in het Overlook hotel afspeelt. Een moment waar de liefhebber op zit te wachten en het horrorelement zich laat gelden. Maar zo eng als The Shining is Doctor Sleep niet. Als kijker hoef je dan ook niet bang te zijn dat er slapeloze nachten zullen volgen wanneer je de film hebt gezien.

Director’s Cut
Met een speelduur van bijna 3 uur duurt de Director’s Cut van Doctor Sleep ruim een half uur langer dan de bioscoopversie, maar het is nodig om het verhaal van Stephen King goed in beeld te brengen. Er is dan ook geen ruimte voor saaie momenten en de balans tussen het drama en de spanning is op orde. De door Mike Flanagan geregisseerde horrorfilm is dan ook een waardig vervolg en één van de betere verfilmingen van een Stephen King roman. De onlangs verschenen Blu-ray Disc bevat 2 discs met de bioscoopversie en de Director’s Cut terwijl zowel de beeld- als geluidskwaliteit subliem is. In interessante specials zoals ‘From Shining to Sleep’, ‘The making of Doctor Sleep: New Vision’ en ‘Return to the Overlook’ wordt meer informatie gegeven over hoe het project tot stand is gekomen en is gemaakt. Als kers op de taart wordt de versie geleverd in een stijlvolle kartonnen slipcase.

Waardering: 4 uit 5.