Dirty Work (2018) recensie

Dirty WorkIk ben een fan van de Nederlandse distributeur Source 1 Media en ik leg uit waarom. Er zijn enorm veel films verschenen die in tegenstelling tot de welbekende blockbusters in de vergetelheid raken. Wellicht te wijten aan een ontoereikend marketingbudget waarmee een productie in de markt wordt geblazen, maar er zijn ook veel titels die simpelweg niet door onafhankelijke Nederlandse filmdistributeurs worden aangekocht. Source 1 Media duikt in dat gat met als resultaat dat onbekendere films toch een weg vinden naar de filmliefhebbers. Dirty Work is daar een goed voorbeeld van.

In de simpele romantische thriller van regisseur Louisa Warren speelt Keely Cat Wells de rol van Arabella. Een jonge, aantrekkelijke en ambitieuze dame die haar carrière als modeontwerpster niet van de grond krijgt. Om de rekeningen te kunnen betalen accepteert ze een baan als personal shopper van de zelfingenomen auteur Marylin (Claudine-Helene Aumord). Ondanks dat ze nog steeds haar dromen achtervolgt, vindt Arabella voldoening in haar nieuwe job, maar vooral in de spannende avontuurtjes van haar overspelige werkgeefster. Die met regelmaat onbekende mannen de slaapkamer binnensleept. Arabella kijkt toe als ze zich in haar kledingkast verstopt, maar haar aanwezigheid blijft niet lang onopgemerkt. Met bizarre gevolgen voor de jonge werkneemster.

Sex sells
Het is al sinds jaar en dag een feit dat seks verkoopt. We geven het wellicht niet graag toe, maar we vinden het maar al te spannend om naar mensen die de liefde bedrijven te kijken. De uitdagende cover van de DVD verklapt het al een beetje, maar in Dirty Work draait het om seks. De hoofdprotagonisten gaan dan ook regelmatig uit de kleren en blote borsten en schaamstreken worden niet geschuwd. Nu is het geen keiharde pornofilm waarin alle remmen losgaan, maar een softcore porno mag je het voorzichtig noemen. Inclusief de foute en typerende deuntjes die tijdens de daad op het scherm ten gehore worden gebracht.

Porno met verhaal
Maar de makers van Dirty Work proberen de clichés van een porno toch een beetje te vermijden. Ondanks dat er een gespierde loodgieter in het spel is. De focus ligt vooral op Arabella en hoe zich ontplooit van een jonge en ietwat verlegen vrouw in een ware nymfomaan die er niet vies van is. De spanning komt voort uit de ontwikkelingen met haar werkgeefster en de onvermijdelijke driehoeksverhouding. Die natuurlijk meer kwaad dan goed doet. Een waarschuwing om voorzichtig te zijn en je niet te mengen in de relatie van een eenzame vrouw en haar verboden minnaar. Maar in alle eerlijkheid heeft Dirty Work niet veel meer dan dat te bieden. Wellicht gewaagder dan Fifty Shades of Grey, maar een film die eigenlijk niet in de mainstream cinema categorie thuishoort.

Dirty Work is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

1.5