Dirty God (2019) recensie

DirtyGod_Poster_70x100.inddDirty God is de derde film van regisseuse Sacha Polak en haar eerste Engelstalige film. Ze regisseerde eerder het indrukwekkende Hemel en het voor mij nog onbekende Zurich. Een film die ik overigens snel wil kijken, want ook Dirty God is een ijzersterk drama dat zowel confronterend als meeslepend is. Geheel terecht geselecteerd voor de World Cinema Dramatic Competition op het Sundance Film Festival en onderdeel van de Nederlandse Filmnacht die volgende week van start gaat.

Jade (Vicky Knight) is een alleenstaande moeder en een brandwondenslachtoffer die haar leven weer probeert op te bouwen. Ze is het slachtoffer geworden van haar ex-vriend die geconcentreerd zuur over haar lijf heeft gegooid. Jade is getekend voor het leven. Terwijl op straat de spot met haar wordt gedreven en zelfs haar eigen dochtertje haar ‘monster’ noemt, zoekt Jade troost bij haar begripvolle vrienden en het Internet waar ze via de webcam voor onbekende mannen zichzelf blootgeeft. Maar Jade lijkt van het ene gat in het andere te vallen wanneer haar collega’s bij een lokaal callcenter haar pikante filmpjes ontdekken, haar moeder haar kleine dochtertje laat bezoeken door de moeder van haar ex-vriend en stapelverliefd wordt op de vriend van haar beste vriendin Shami (Rebecca Stone).

Vicky Knight
De debuterende Vicky Knight is de hoofdrolspeelster in Dirty God en als brandwondenslachtoffer de perfecte keuze om in de huid te kruipen van de getergde Jade. Haar acteerwerk is zo goed dat je als kijker het idee hebt dat je naar een documentaire kijkt in plaats van naar een indrukwekkend drama. Het komt de authenticiteit van het verhaal dat tevens actuele onderwerpen aansnijdt ten goede. Als kijker leef je met haar mee. Ondanks dat ze een grofgebekte en misschien een tikkeltje ordinaire jonge vrouw is die door de omgang met de verkeerde mensen op het verkeerde pad terecht is gekomen en daar nu de consequenties voor draagt.

Stijlvol
Het zeer sterke acteerwerk is niet het enige dat Dirty God een meer dan uitstekend drama maakt, want Polak weet met behulp van de juiste settings en een goede soundtrack de benauwende sfeer extra kracht bij te zetten. De grauwe en grimmige achterstandswijken van Londen is het perfecte podium om Jade en haar verhaal te plaatsen. Terwijl in het zonnige en kleurrijke Marokko waar Jade naartoe gaat voor een chirurgische ingreep toont hoe ernstig de situatie eigenlijk is. Niet alleen door het feit dat in de felle zon Jade’s beschadigingen duidelijker naar voren komen, maar dat ook haar beperkingen zichtbaar zijn. Confronterend en hartverscheurend is het dan ook om een jonge vrouw als Jade te zien worstelen met zowel haar lichamelijke als psychische littekens.

3.5
2.25 (4 votes)