Die Präsenz

Die Präsenz (2015) recensie

Het leuke aan Netflix is dat je soms nieuwe films kunt zien. Films waar je echt nog nooit eerder van gehoord hebt. Als liefhebber van horrorfilms viel mijn oog op de Duitse ‘found footage’ horrorfilm The Presence die bij het Duitse volk beter bekend is met de originele titel Die Präsenz. En ja, het is inderdaad een zoveelste aftreksel van zijn genre genoten zoals Paranormal Activity en The Blair Witch Project.

Rebecca (Liv Lisa Fries), Markus (Matthias Dietrich) en Lukas (Henning Nöhren) vertrekken voor het weekend naar een afgelegen kasteel waar het volgens de verhalen spookt. Uiteraard zijn de drie vrienden vastberaden om uit te zoeken of de verhalen waar zijn en in de eerste nacht wordt het al duidelijk dat ze niet alleen zijn. Een agressieve entiteit jaagt hen de stuipen op het lijf en Rebecca is overduidelijk het doelwit van de vijandige geest.

In plaats van dat de vrienden ervoor kiezen om de onheilspellende plek zo snel mogelijk te verlaten, blijven ze in en rondom het kasteel rondhangen en ze documenteren alles wat ze meemaken. In de openingsfase suggereert de geschreven introductie dat de tape dan ook gevonden is op de plaats van de misdaad, maar als kijker heb je nooit het idee dat dit weleens een waargebeurd verhaal kan zijn. Dat trucje werkte wel weer prima bij The Blair Witch Project toen dit specifieke genre nog in de kinderschoenen stond.

Dat is gelijk het grootste manco van de door Daniele Grieco geregisseerde film, want deze leunt volledig op de films die we al kennen. Er is geen ruimte meer voor verrassingen en het beeld van de handycam is soms zo slecht dat de gebeurtenissen op het scherm maar moeilijk te volgen zijn. Dit doet veel afbreuk aan de spanning en ook de huiveringwekkende beelden zijn op één hand te tellen. Daarentegen is het acteerwerk van de drie hoofdrolspelers goed te noemen. Het is niet genoeg om Die Präsenz te benoemen als een topper in het genre, want hij weet op bijna geen enkel gebied het niveau van zijn soortgenoten te evenaren.

Score: 5,0

2 gedachten over “Die Präsenz (2015) recensie