Die Hard with a Vengeance

Die Hard With a Vengeance (1995) recensie

Die Hard with a VengeanceJohn McClane is een populair personage binnen het actiegenre. De New Yorkse politieagent beleefde al in de actiefilms Die Hard en Die Hard 2 knotsgekke avonturen en in Die Hard With a Vengeance mag hij het nog eens dunnetjes over doen. Bruce Willis kruipt opnieuw in de huid van de doortastende rechercheur, die in de door John McTiernan geregisseerde film wordt bijgestaan door de gevatte Zeus. Een rol die meer dan prima wordt ingevuld door Samuel L. Jackson.

Samenvatting van het verhaal – Wanneer er een bom ontploft krijgt de politie de opdracht om John McClane weer in actieve dienst te stellen. De geschorste rechercheur krijgt een bijzondere opdracht die hem in contact brengt met Zeus. Een elektricien die McClane zijn leven redt, maar daardoor ongewild betrokken raakt bij de sadistische spelletjes van Simon (Jeremy Irons). Wanneer Simon vertelt dat hij een bom in een school in New York heeft geplaatst, is het politiekorps in alle staten. Terwijl McClane en Zeus de handen ineen moeten slaan om aan de grillige wensen van de terrorist te voldoen.

Recensie – Door de uitstekende chemie tussen Bruce Willis en Samuel L. Jackson, is Die Hard With a Vengeance echt een dijk van een actiefilm. De actiemomenten die worden afgewisseld met de gitzwarte humor, zorgen voor enorm veel kijkplezier. Terwijl Jeremy Irons een uitstekende schurk is en zich regelmatig laat gelden.  Terwijl het verhaal nooit in het geding komt en er zelfs een leuke koppeling wordt gemaakt naar de eerste Die Hard.

Door het vlotte tempo zit je als kijker aan de buis gekluisterd en het eeuwige gekibbel tussen McClane en Zeus verveelt nooit. Terwijl ze elkaar niet kunnen luchten of zien, slaan ze toch de handen ineen om het avontuur er levend vanaf te brengen. En met de bruisende stad New York als het podium waar het gevecht plaatsvindt, is er genoeg te beleven. Die Hard With a Vengeance is dan ook een sterk derde deel, dat zelfs op een aantal momenten zijn voorganger overtreft.

4