Devil's Night

Devil’s Night: Dawn of the Nain Rouge (2020) recensie

Devil's NightAls je de DVD hoes van Devil’s Night: Dawn of the Nain Rouge weet je al in grote lijnen wat je kunt verwachten. Het is dan ook een onvervalste STH (Schieten, Tieten en Helikopters). Waarin regisseur Sam Logan Khalegi de elementen van een actie- en een horrorfilm probeert te combineren. Maar is hij daar ook in geslaagd?

Billie Jean Finnick (Jesi Jensen) is een oorlogsveterane die zich na haar terugkomst aansluit bij de lokale politiemacht en ze staat al direct voor een groot raadsel. De lugubere moordzaken en een spoor van lijken leiden haar naar de misdadigers. Maar naarmate het onderzoek vordert ontdekt ze steeds meer over de moordenaars, die volgens de oude stadslegende bovennatuurlijk zijn.

Het verhaal is helemaal niet zo slecht als je denkt, maar de uitwerking ervan is dat helaas wel. Hoewel, het tempo enorm hoog ligt, maakt de filmmaker rare sprongen en als kijker krijg je te weinig informatie om er nog iets van te kunnen maken. Een beetje verbeelding is dan ook gewenst wanneer je de film opzet. De nietszeggende dialogen gaan hand in hand met actiescènes, maar ook deze stellen in de regel teleur.

Khalegi heeft dan ook de plank compleet misgeslagen, want er zijn weinig positieve punten te benoemen. Het acteerwerk is lachwekkend slecht, de visuele effecten zijn om te janken en het camerawerk had ook veel beter gekund. Dat er uiteindelijk voor zorgt dat de keiharde eindconclusie is dat Devil’s Night: Dawn of the Nain Rouge een complete tijdverspilling is. Misschien dat de film over 20 jaar als een echte cultklassieker wordt gezien, maar ik vrees dat er maar weinig mensen zijn die hier echt plezier aan zullen beleven.

1