Destroyer (2018) recensie

Destroyer_ps_1_jpg_sd-lowKaryn Kusama regisseerde aan het begin van de eeuw films zoals Girlfight en Aeon Flux. Sindsdien heeft de regisseuse zich vooral gericht op het regisseren van afleveringen van televisieseries, maar ze kwam vorig jaar met het misdaaddrama Destroyer. Met Nicole Kidman en Sebastian Stan in de hoofdrollen. Een goed misdaaddrama gaat er bij mij altijd wel in als zoete koek, maar er zijn er ook genoeg die de hoge verwachtingen niet waarmaken. Of Destroyer er één is om te onthouden lees je in mijn recensie.

Rechercheur Erin Bell (Nicole Kidman) is een voormalige undercoveragente voor de FBI die na haar laatste klus te maken heeft met een alcoholprobleem en niet meer zo goed is in haar werk als dat zij altijd is geweest. Maar de plotselinge dood van een misdadiger beweegt haar om op zoek te gaan naar aanwijzigingen naar de verblijfplaats van bankovervaller Silas (Toby Kebbell). Zij was samen met haar partner Chris (Sebastian Stan) jarenlang een onderdeel van zijn bende tot het moment dat een bankoverval gruwelijk misging. Sindsdien verblijft Silas op de achtergrond, maar alle aanwijzingen lijken nu te wijzen naar de terugkeer van deze gevaarlijke misdadiger.

Toegetakeld
Je moet toch even 2 keer kijken voordat je in de gaten hebt dat de rol van Erin wordt ingevuld door Nicole Kidman. De altijd charmante actrice is met behulp van make-up effecten toch behoorlijk toegetakeld om in de huid te kruipen van de getraumatiseerde politieagente. Die als een slons door het beeld banjert en haast lusteloos haar laatste beetje energie bij elkaar sprokkelt om de verblijfplaats van Silas te achterhalen. In haar zoektocht werkt de regisseuse met flashback scènes naar een tijd waarin Erin als één van Silas bendeleden te maken kreeg met de lastige keuze waar wellicht iedere undercoveragent mee te maken krijgt. Want het slechte pad te bewandelen is geen lastige stap om te zetten als het grote geld lonkt.

Langdradig
Nu is het verhaal over het algemeen genomen wel boeiend, maar Kusama houdt ervan om de tijd te nemen. Daardoor is de film overbodig langdradig en zijn er toch een aantal dode momenten te bespeuren die het kijkplezier niet ten goede komt. Dat doet verder geen afbreuk aan de acteerprestaties die op orde zijn en ook de zorgvuldig gekozen settings maken Destroyer in ieder geval een genot voor het oog. Maar een beetje meer vaart was zeker geen overbodige luxe geweest. De film gaat dan ook zeker niet de boeken in als een topper in het genre, maar als tussendoortje van ruim 2 uur is Destroyer prima te doen.

Met dank aan Remain In Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2.5