Den of Thieves (2018) recensie

Den-of-Thieves_ps_1_jpg_sd-lowZonder verwachtingen, maar met enthousiasme keek ik naar Den of Thieves. Een misdaadfilm van scenarist en regisseur Christian Gudegast die eerder verantwoordelijk was voor de scenario’s van A Man Apart en London Has Fallen. Het is dan ook niet voor het eerst dat hij samenwerkt met Gerard Butler. De moderne actieheld die in de afgelopen decennia heeft bewezen dat hij in snoeiharde actiefilms uitstekend tot zijn recht komt. In Den of Thieves mag de 300-acteur aantreden als luitenant Big Nick. Een meedogenloze politieagent die het aan de stok krijgt met een groep ingenieuze bankovervallers.

Pablo Schreiber speelt op uitstekende wijze de rol van meesterbrein en voormalige marinier Merrimen die al gauw geconfronteerd wordt met het feit dat Nick hem in de smiezen heeft. Hij wordt bijgestaan door zijn vaste teamleden Levoux (50 Cent) en Donnie (O’Shea Jackson Jr.) en samen plannen zij één van de meest ingewikkelde heists die ooit heeft plaatsgevonden. Door Merrimen uit de tent te lokken probeert Nick de bankovervallers tot een halt toe te roepen, maar die lijken niet onder de indruk te zijn van een beetje heat. Met alle gevolgen nadien.

Er is dan ook een goede balans tussen het buitensporige geweld, humor en drama. De acties van Nick zijn soms om van te smullen en laat het maar een Gerard Butler over om een charismatische doch snoeiharde politieagent te spelen die de sympathie van de kijker opwekt. Maar ook gedurende de film krijg je meer sympathie voor Merrimen en zijn maten. Hoewel het ordinaire dieven en geldwolven zijn, hoop je stiekem dat ze de klus klaren. Het is dan ook enorm spannend als de climax nadert terwijl ik enorm veel overeenkomsten zag met misdaadfilms zoals Heat en Ocean’s 11.

Dat mag niet als een nadeel worden gezien, want dat zijn toch uitstekende films. Qua verhaal en diens verloop heeft Den of Thieves nog het meeste weg van het misdaaddrama van Michael Mann hoewel Gudegast zich overduidelijk meer focust op een hoogtempo film vol actie en spanning. Dat gaat soms een beetje ten koste van het verhaal en de karakterontwikkelingen, maar het mag de pret zeker niet drukken. Tijdens een ruim 2 uur durende film zit je als kijker continu op het puntje van je stoel en is het smullen van de soms komische confrontaties tussen Nick en Merrimen. Den of Thieves is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief goede Blu-ray Disc die helaas geen bonusmateriaal bevat.

Met dank aan The Searchers en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.