Demon’s Souls (2020) recensie

Demon’s Souls is één van de games waarmee Sony PlayStation de nieuwe PlayStation 5 heeft gelanceerd. Een remake van de PS3-klassieker die niet alleen de capaciteiten van de next-gen console moet tonen, maar ook de liefhebbers van het genre moet trakteren op een innovatieve game. Terwijl de spelers die nog niet bekend zijn met het genre kennis kunnen maken met de franchise. Studio Bluepoint kreeg de uitdaging om dat te verzorgen, maar zijn ze er ook in geslaagd om te imponeren met deze remake?

Zieltjes winnen

De titel verklapt het haast al een beetje, maar in Demon’s Souls draait het vooral om zieltjes winnen. Niet figuurlijk, maar letterlijk gesproken. Je tegenstanders bestaan uit ‘normale’ mensen, bovennatuurlijke schepsels en superieure demonen. Die je om zeep moet helpen om zielen te vergaren en die heb je ook hard nodig! In de magische werelden die Demon’s Souls te bieden heeft wordt het falen in je missie genadeloos afgestraft en in plaats van een standaard respawn belandt je in een tussenwereld en moet je jouw weg naar je lichaam weer zien terug te vinden. Om vervolgens de wereld waar je bent overleden weer opnieuw te kunnen trotseren. Dat doet wel iets met de ervaring, want button bashen en zonder vrees een wereld doorlopen is er niet bij. Het doet je nadenken over welke acties je uitvoert en je bent ook voorzichtig met het hersenloos te lijf gaan van je vijanden.

Keuzes maken

In Demon’s Souls moet je dan ook meermaals de juiste keuze maken om progressie te kunnen maken en het begint al op het moment dat je een nieuwe game start. Allereerst kies je het soort personage dat je wilt zijn. Zo kan je de wereld van Demon’s Souls bijvoorbeeld betreden als magiër, soldaat, ridder of bruut. Ook het uiterlijk van het karakter is aan te passen naar eigen inzicht en dat geeft wel het gevoel dat je zelf de duistere spelwerelden betreedt in plaats van dat je in de huid kruipt van een bestaand personage. Eenmaal in de wereld worden de keuzes iets beperkter. Vooral de lay-out van de levels zijn ietwat gedateerd en je verplaatst jezelf altijd wel van punt A naar punt B. Waarbij je tijdens het verkennen stuit op materialen om te vergaren en geduchte tegenstanders. Die je al staan op te wachten op het moment dat je een steegje of een gang in loopt. Dat doet afbreuk aan de ‘element of surprise’, maar tegelijkertijd kan je jezelf wel voorbereiden op de onvermijdelijke strijd die komen gaat.

Adembenemend mooi

Ondanks dat de speelwijze eentonig en soms saai is en er weinig verrassingen zijn te bespeuren, blinkt Demon’s Souls uit in de graphics. Want de game is adembenemend mooi en duidelijk met het oog op het nieuwe tijdperk in gaming gemaakt. De werelden zijn variërend en uiterst gedetailleerd. Dat al genoeg reden is om door de uiteenlopende omgevingen van het spel te banjeren. Je waant je echt in een andere dimensie en iedere omgeving heeft wel wat ‘eye candy’ te bieden. Of dat nu de bijzondere wezens zijn die je tegen het lijf loopt of hoe het licht in de gure gangetjes van de ruïnes van een kasteel valt. Aan alles is gedacht en dan ook tot in de puntjes ontworpen. Om een compleet nieuwe speelervaring te kunnen bieden.

DualSense

Daarnaast is er aandacht besteed aan hoe de nieuwe DualSense-controller van de PlayStation 5 reageert op de acties die je in Demon’s Souls uitvoert. Dat maakt de remake niet alleen een nieuwe kennismaking met de Souls-franchise, maar de game dient tegelijkertijd als een demonstratie van waar de PlayStation 5 en de innovatieve controller toe in staat zijn. Iedere actie die je uitvoert voelt anders aan en het voegt iets toe aan de ervaring. Evenals de audiovisuele waarschuwingen die de controller weergeeft wanneer er gevaar dreigt. Van het vakkundig om zeep helpen van je tegenstander tot aan het kapotslaan van een krat om loot te vergaren en van het blokken van een aanval tot aan het uitvoeren van een speciale combo. Iedere actie voelt anders aan en dat is een groot pluspunt.

Eerste goede exlusive

Demon’s Souls is dan ook een zeer geslaagde remake en één van de eerste uitmuntende exclusives voor de Sony PlayStation 5. Die al een goed beeld geeft van waar de console toe in staat is. Van het weergeven van zeer gedetailleerde en adembenemende speelwerelden tot aan razendsnelle laadtijden en het creëren van een extra dimensie door gebruik te maken van de functionaliteiten die de DualSense-controller te bieden heeft. Voor de liefhebber van de franchise is het een mooi moment om naar de wereld van Demon’s Souls terug te keren terwijl het voor een aantal gamers een mooi moment is om voor het eerst kennis te maken met deze bijzondere wereld. Die op zijn minst 20 uur speelplezier garandeert.

Waardering: 4 uit 5.
Demon's Souls