Demon Eye (2019) recensie

Demon EyeIk ben een liefhebber van low-budget horrorfilms. Moge dat nog niet duidelijk zijn. Ik geef onbekende films graag een eerlijke kans en ik word soms ook aangenaam verrast door deze films. Die vaak geen internationale bekendheid genieten en geen grote bioscooprelease hebben gehad. De door Ryan Simons geschreven en geregisseerde horrorfilm Demon Eye is zo’n onbekende film. Onlangs verschenen op een kwalitatief goede DVD. Maar is deze film ook te bestempelen als een aangename verrassing?

Sadie (Kate James) is een ambitieuze journaliste die terugkeert naar het dorp van haar vader. Zij gaat aan de slag bij de lokale krant, maar het wordt al snel duidelijk dat het haar niet makkelijk wordt gemaakt. Haar nieuwe werkgever steekt niet onder stoelen of banken dat de krant in zwaar weer verkeerd terwijl haar nieuwe partner meer aandacht schenkt aan de vrouwelijke collega’s waar hij het bed mee deelt dan aan het nieuws dat hij moet verslaan. En als Sadie ook nog eens een mysterieus amulet vindt zijn de rapen pas echt gaar!

Simpel doch effectief
Om een geslaagde horrorfilm te maken heb je als filmmaker niet veel nodig. De liefhebber verwacht namelijk een paar dingen. Bloed, gore en seks. Een zogenaamde BGS-titel waarin het acteerwerk en een goed verhaal vaak niet eens tot de criteria behoren om een dergelijke film als goed, matig of slecht te bestempelen. Hoewel het veeleisende publiek wel iets meer verwacht dan halfnaakte mannen of vrouwen die door het beeld banjeren en door één of andere maniak worden belaagd en vermoord. Demon Eye is het bewijs dat een simpele film effectief kan zijn en de kijker kan vermaken.

Plus- en minpunten
Nu is het verhaal niet bijster bijzonder te noemen, maar het is onderhoudend genoeg om de interesse van de kijker vast te houden. Hoewel het acteerwerk matig te noemen is, is Sadie dan wel weer een interessant personage dat niet alleen te maken krijgt met weerstand van collega’s en dorpsbewoners, maar ook een mysterieus amulet vindt dat haar uiteindelijk in contact brengt met een onzichtbaar doch gevaarlijke entiteit. Met behulp van goede make-up effecten weet Simons een horrorfilm te creëren die wellicht niet de boeken ingaat als een topper in het genre, maar wel als een film die als tussendoortje best te pruimen is.

Demon Eye is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

2.5