Demolition (2015) DVD recensie

DemolitionJean-Marc Vallée bracht ons prachtige films zoals het indrukwekkende Dallas Buyers Club en het mooie Wild. Vorig jaar kwam de regisseur met het komische drama Demoltiion waarin Jake Gyllenhaal misschien wel één van zijn beste acteerprestaties laat zien. De Donnie Darko-acteur speelt de rol van de succesvolle zakenman Davis Mitchell die alles heeft wat zijn hartje begeert. Een prachtig huis, een mooie auto, een beeldschone vrouw en een belangrijke baan bij het miljoenenbedrijf van je schoonvader. Maar dan slaat het noodlot toe!

Hij overleefd een ernstig ongeluk waarbij zijn vrouw om het leven komt. Terwijl hij nauwelijks kan bevatten wat er is gebeurd, krijgt hij het aan de stok met een snoepautomaat die in de gang van het ziekenhuis staat. Als zijn aankoop mislukt besluit hij om een brief te schrijven naar de fabrikant. Terwijl zijn schoonouders er alles aan doen om Julia’s (Heather Lind) nalatenschap te regelen, gooit David het over een andere boeg. Hij komt in contact met de klantenservice medewerkster Karen Moreno (Naomi Watts) die zeer onder de indruk is van zijn brief en hij ontwikkelt een bijzondere fascinatie voor het slopen van gebouwen, huishoudelijke apparaten en zelfs de piepende deurtjes van het toilet in het pand waar hij werkt.

We zien op een komische wijze hoe Davis in zijn peperdure pak de sledgehammer oppakt en aan het rammen begint te slaan. Wat begint met onschuldige vernielingen door onkunde van de effectenmakelaar eindigt in het vakkundig slopen van zijn hypermoderne woning. De relatie met Karen neemt serieuze vormen aan terwijl hij ook een relatie ontwikkelt met haar opstandige zoontje Chris (Judah Lewis). Er is veel ruimte voor humor hoewel de romantiek tussen de weduwnaar en Karen opzettelijk ongemakkelijk aanvoelt. Demolition gaat dan ook niet over hoe Davis zijn leven weer letterlijk en figuurlijk probeert op te bouwen nadat hij alles heeft gesloopt. Inclusief zijn relatie die achteraf gezien al voor het ongeluk op springen stond.

Demolition is juist een ontroerende film die laat zien hoe iemand probeert om te gaan met het verlies van een dierbare. Aan het begin van de film praat Davis nog over het feit dat hij nooit van Julia gehouden heeft en denk maar niet dat de zakenman maar enige vorm van emotie laat zien. Dat maakt Davis niet echt een sympathiek figuur, maar naarmate de film vordert wordt het al snel duidelijk dat er meer schuilt achter het krankzinnige gedrag van deze jongeman. Door het zeer overtuigende acteerwerk van Jake Gyllenhaal komt het verhaal goed over op de kijker.

Ook de jonge Judah Lewis verdient alle lof voor zijn uitstekende performance in de rol van de opstandige puber Chris en zijn relatie met Davis – een soort van vader en zoon relatie – voelt dan ook echt aan. Naomi Watts speelt als gevestigde actrice opnieuw een uitstekende rol terwijl ik ook gecharmeerd ben van hoe Chris Cooper de rol van Davis’ schoonvader en baas Phil speelt. Demolition is dan ook een ijzersterk en met vlagen komisch drama dat zijn succes dankt aan deze geweldige cast. De film is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD die als enige minpunt het gemis aan bonusmateriaal heeft.

Met dank aan Remain In Light voor het DVD recensie-exemplaar.

One thought to “Demolition (2015) DVD recensie”