Demain tout commence (2016) recensie

Demain tout commenceIk ben van mening dat je in de stemming moet zijn voor een goed drama. Vaak zijn het toch ontroerende films waar deze gevoelige filmliefhebber vatbaar voor is. Het zakdoekje is dan ook je beste vriend als de tranen over je wangen rollen hoewel het nu al een poos geleden is dat een film mij zo heeft geraakt. Totdat ik het Franse drama Demain tout commence keek. Een film om bij te janken en die mij aangenaam heeft verrast.

Het verzoek om een film te bekijken sla ik eigenlijk nooit af en het is meer regel dan uitzondering dat Franse films erg goed zijn. In de door Hugo Gélin geregisseerde film speelt ook één van mijn favoriete acteurs. Omar Sy die de meeste mensen kennen uit Jurassic World, maar ook uit de mooie feelgood komedie Intouchables. Demain tout commence is eveneens een feelgood film die veel humor afwisselt met aangrijpende en emotioneel geladen momenten.

Omar Sy is in Demain tout commence te zien als feestbeest Samuel die zijn werk niet zo serieus neemt en graag het bed deelt met mooie vrouwen. Na een vurige nacht wordt hij op zijn boot wakker naast twee mooie vrouwen terwijl Kristin (Clémence Poésy) hem op de pier staat op te wachten. Al snel krijgt Samuel een baby in zijn handen gedrukt met de boodschap dat hij de vader is van de schattige Gloria. Terwijl Samuel met een mond vol tanden staat vertrekt Kristin aan de horizon.

In een hoog tempo zien we hoe Samuel met Gloria naar Londen vertrekt en daar een goed leven opbouwt. Hij is een stuntman voor een grote televisieshow en Gloria ontwikkelt zich als een vrolijke meid die evenals haar vader de regels niet zo serieus neemt. De vader-dochter relatie komt goed over door het goede acteerwerk van Omar Sy, maar ook van de jonge en schattige actrice Gloria Colston. Daarnaast zorgt ook Antoine Bertrand voor veel humor als op opvliegerige producent Bernie die Samuel al vanaf de eerste dag helpt om een nieuw leven op te bouwen.

Wat Demain tout commence zo goed maakt is niet alleen de snelheid waarmee het verhaal op een duidelijke manier wordt verteld, maar ook de verrassingen die het bevat. Deze slaan in als een bom! Dat maakt het drama nog boeiender en ontroerender. Het is dan ook niet zo vreemd dat menig kijker zijn of haar traantjes moeten drogen als de aftiteling door het beeld rolt. Ik was in ieder geval zeer onder de indruk van deze film die sinds kort verkrijgbaar is op een kwalitatief goede DVD die naast een mooie beeld- en geluidskwaliteit ook een 20 minuten durende making of en een trailer bevat.

Met dank aan Belga Films en Triple P Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Demain tout commence (2016) recensie”

1. Vorige week gekeken en heb hier ook wel aardig van genoten, alhoewel de emotionele moment iets minder hard bij me wisten te landen. M’n recensie staat vanavond online.