Deep Rising (1998) recensie

Deep RisingDeep Rising is zo’n monsterfilm die al jaren in de kast staat en die ik nog nooit gezien had. Maar een filmavondje met vrienden biedt dan uitkomst. Bij de stemronde kwam de door Stephen Sommers geregisseerde horror bovenop de stapel te liggen en ik ging er eens lekker voor zitten. Maar is de jaren ’90 film met Famke Janssen en Treat Williams een goede keuze geweest of een complete tijdverspilling?

Het verhaal draait om John Finnegan (Treat Williams) die samen met zijn bemanningsleden ingehuurd wordt door een groep ongure types die niet veel goeds in petto hebben. Het wordt al snel duidelijk dat zij een splinternieuw cruiseschip willen overvallen met geavanceerde wapens. Terwijl aan boord het luxueuze schip de bemanningsleden de sluwe dievegge Trillian (Famke Janssen) in de kraag vatten, bereiden de ex-soldaten zich voor op de kaping. Maar eenmaal aan boord aangekomen komen zij tot een gruwelijke ontdekking.

Een mysterieus en bloeddorstig wezen jaagt het handjevol overgebleven overlevenden de stuipen op het lijf terwijl er geen spoor van de duizenden passagiers te bekennen is. Al snel komen zij oog in oog te staan met het indrukwekkende monster dat alsmaar honger heeft. In een vlot spektakel moeten zij weerstand bieden tegen deze geduchte tegenstander terwijl het schip hoe dan ook naar de bodem van de oceaan zal zinken. Dat de film vol clichés en foute oneliners zit mag niet als minpunten worden gezien. In een jaren ’90 film als deze komen deze uitstekend tot hen recht.

Zelfs het overdreven acteerwerk is niet storend, want het draait allemaal om de actie en de spanning. Terwijl er ook een goede balans is tussen de spectaculaire momenten en de humor die in overvloed aanwezig is. Ook de special effects zijn meer dan prima hoewel deze overduidelijk gedateerd zijn. Maar de leeftijd van de film moet ik dan ook even in het achterhoofd houden. Dat gezegd hebbende is de conclusie dat Deep Rising een zeer vermakelijk filmpje is van de maker die tevens verantwoordelijk was voor de onderhoudende avonturenfilm The Mummy.