Death Wish (2018) recensie

Death-Wish_ps_1_jpg_sd-highDeath Wish van regisseur Eli Roth is een remake van de gelijknamige wraakfilm uit 1974 waarin Charles Bronson als de wraakzuchtige architect Paul Kersey het recht in eigen handen neemt als zijn vrouw door criminelen is vermoord. Voor de hoofdrol werd Die Hard-acteur Bruce Willis gestrikt die weer eens in jaren in een bioscoopfilm een hoofdrol te pakken heeft en hij laat zien dat hij nog steeds uitstekend tot zijn recht komt in een gewelddadige film als deze. Ondanks dat het verhaal is bijgeschaafd en de film geen exacte kopie van het origineel is, is Death Wish een zeer geslaagde misdaad/thriller.

Willis kruipt in de huid van traumachirurg Paul Kersey die met de rug tegen de muur wordt gedrukt als een groep criminelen bij hem inbreken, zijn dochter ernstig mishandelen en zijn vrouw vermoorden. Het politieonderzoek geleid door rechercheurs Raines (Dean Norris) en Jackson (Kimberly Elise) loopt al snel vast en de misdadigers lijken aan hun straf te ontkomen. Maar niet als het aan Paul ligt die in zijn vrije uren het recht in eigen handen neemt en zwaarbewapend de jacht opent op de criminelen die Chicago onveilig maken.

Eli Roth levert een solide film af die een prima verhaal, goed acteerwerk en bovenal veel geweld bevat. De regisseur heeft in zijn carrière enkel horrorfilms geregisseerd, dus ook voor de Inglourious Basterds-acteur was het even schakelen om een wraakfilm met toch wel een emotionele lading te creëren. Maar hij is daarin uitstekend geslaagd. Mede te danken aan de rol die Willis voor zijn rekening neemt, want hij speelt de rol van de getraumatiseerde, machteloze en wraakzuchtige Paul Kersey uitstekend. Ondanks dat zijn wraakacties gepaard gaan met buitensporig geweld en koelbloedige moorden, heb je als kijker toch sympathie voor hem.

Death Wish scoort dus een dikke voldoende op het rapport en weet de kijker ruim anderhalf uur te vermaken. Misschien is het ook wel één van de betere remakes die ooit gemaakt is hoewel het origineel uit 1974 legendarisch is. In vergelijking bevat de moderne versie wellicht iets minder diepgang, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Ik heb mij in ieder geval uitstekend vermaakt en ik ben blij om te zien dat de jaren ’90 actieheld het nog steeds niet verleerd is. De comeback van Bruce Willis? Let’s hope so!