Death Warrant

Death Warrant (1990) recensie

Death WarrantAls we het hebben over goede actiefilms uit de jaren ’90, dan is Death Warrant een titel die in dit rijtje thuishoort. Althans, in hoeverre je het goed kan noemen. Zo spectaculair als de hedendaagse actiefilms is de film van regisseur Deran Sarafian niet, maar met Jean Claude van Damme aan boord kan je er zeker van zijn dat er in ieder geval rake klappen vallen.

Agent Burke (Jean-Claude van Damme) krijgt de opdracht om zich in een zwaarbewaakte gevangenis te laten opsluiten. Om uit te zoeken wie verantwoordelijk zijn voor een reeks van mysterieuze moorden die daar hebben plaatsgevonden. Hoewel Burke zijn ware identiteit goed weet te verbergen, komt de operatie op losse schroeven te staan als hij wordt geconfronteerd met een oude bekende. Die zijn ware identiteit dreigt te onthullen. Op hulp van de bewaarders hoeft Burke niet te rekenen en hij staat er dan ook in zijn eentje voor tegen de wraakzuchtige criminelen.

In Death Warrant is Patrick Kilpatrick de tegenstander van Jean-Claude van Damme. De acteur speelt de rol van crimineel Sandman en hij is een akelige verschijning. Hij speelt de rol van de krankzinnige psychopaat dan ook voortreffelijk en het geeft Death Warrant net even dat extra zetje om als een klassieker te bestempelen. Hoewel, Jean-Claude van Damme zich met zijn vechtkunsten ook weer van zijn beste kant laat zien. Het eindgevecht tussen de hoofdprotagonisten is dan ook een heerlijk moment om van te smullen.

Maar Death Warrant is overall gezien wel een fijne actieklassieker. De actiemomenten waarin Van Damme zijn tegenstanders te lijf gaat worden afgewisseld met spannende momenten en een beetje humor. De film kijkt dan ook lekker weg en er is continu wel iets te beleven. De gevangenis is een uitstekend podium om een actiefilm van dit formaat zich in te laten afspelen terwijl met Van Damme in de hoofdrol een avond vol entertainment haast gegarandeerd is. En dan nog te bedenken dat hij bijna de rol was verloren aan Bruce Willis. Die op het laatste moment moest afhaken, omdat hij al druk bezig was met het opnemen van Die Hard 2.

3