Death to 2020 (2020) recensie

Afgelopen week verscheen op Netflix de komische special Death to 2020. Waarin zogenaamde wetenschappers, historici, politici en schrijvers terugblikken op 2020. Misschien wel het heftigste jaar voor de mensheid sinds een lange tijd, want wat is er toch een hoop gebeurd in het afgelopen jaar. Bekende acteurs en actrices zoals Samuel L. Jackson, Hugh Grant, Lisa Kudrow en Kumail Nanjiani spelen de rollen van deze spreekbuizen. Die het dan ook niet laten om op een komische wijze hun ongezouten mening te geven.

Death to 2020 is dan ook een gitzwarte komedie. Waarin veelvuldig de draak wordt gestoken met wereldleider Donald Trump, de leeftijd van de aankomende President van de Verenigde Staten Joe Biden en het kapsel van de Britse premier Boris Johnson. En natuurlijk wordt er ruim stilgestaan bij de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. Die in 2020 toch het leven van de wereldbevolking volledig op zijn kop heeft gezet. Maar niet alleen het virus krijgt het voor zijn kiezen, want ook wetenschappers en overheden worden door het slijk gehaald wanneer er wordt gevraagd naar hoe COVID-19 is bestreden.

Het jaar 2020 was misschien ook wel het jaar waarin de samenleving niet eerder zo verdeeld was. Mensen die het coronavirus serieus nemen en die de pandemie niet geloven stonden lijnrecht tegenover elkaar. Evenals wanneer het politiegeweld in de VS toeneemt en George Floyd door politieagenten wordt vermoord. Voor de Afro-Amerikaanse gemeenschap is de maat vol en duizenden mensen gaan de straat op om te protesteren. Black Lives Matter is de leus die dan ook maandenlang de media en het Internet domineert. Terwijl ook de presidentsverkiezingen in november voor verdeeldheid zorgt. Trouwe aanhangers van Donald Trump weigeren te geloven dat hij de strijd tegen de hoogbejaarde Joe Biden heeft verloren. Terwijl er ook een hoop Amerikanen zijn die Biden van harte welkom heten.

De door Al Campbell en Alice Mathias geregisseerde special is serieus, maar tegelijkertijd ook komisch. Hoewel, een hoop mensen gekwetst zullen worden door de harde uitspraken die de fictieve personages in Death tot 2020 doen. Niets of niemand wordt gespaard en dat is iets waar je de humor van moet inzien om de special te kunnen waarderen. Het is dan ook een gedurfde productie. Die ongetwijfeld voor controverse zorgt, maar wel een boodschap overbrengt. Want wordt het niet eens tijd dat we de handen ineenslaan? Ongeacht wat onze afkomst, geloofsovertuiging of huidskleur is?

3.5