Deadpool (2016) recensie

DeadpoolSinds de bioscooprelease van Deadpool kijk ik al uit naar de Blu-ray Disc release en vandaag is het dan eindelijk zover! De hilarische actiefilm van de debuterende Tim Miller ligt in de (virtuele) schappen en ik kon niet wachten om de film opnieuw te kijken. Ik heb er destijds enorm van genoten en ik ben nog steeds van mening dat Deadpool één van de betere Marvel films is die tot op heden is gemaakt. In mijn recensie van de Blu-ray Disc lees je niet alleen waarom ik dat vind, maar ook of het schijfje de moeite waard is om in huis te halen.

Laat ik eens beginnen over het personage Deadpool dat in 2009 al te zien was in de actiefilm X-Men Origins: Wolverine. De rol werd prima ingevuld door Ryan Reynolds en een spin-off stond dan ook al een geruime tijd in de planning. Toch kwam het project maar niet van de grond af en Reynolds heeft uiteindelijk alles uit de kast moeten trekken om de studio ervan te overtuigen dat deze film er moest komen. En het resultaat is geweldig! Ook de cijfers liegen er niet om, want Deadpool is een kassucces en het is dan ook niet meer dan logisch dat het tweede deel eraan komt.

Ook in deze film speelt Reynolds de rol van de gevatte anti-held fenomenaal en ik heb opnieuw in een deuk gelegen om alle hilarische fragmenten die in Deadpool aanwezig zijn. Schuine grappen, heerlijke oneliners en grof geweld worden niet geschuwd en deze zorgen voor enorm kijkplezier. En als je bang bent dat dit ten koste gaat van het verhaal kan ik je verzekeren dat dat wel meevalt. Oké, het verhaal is ook niet bijzonder te noemen, maar dat is naar mijn mening ook helemaal niet erg.

Waar gaat Deadpool dan over? In een notendop gaat het over de meedogenloze huurmoordenaar Wade Wilson die op een dag ontdekt dat hij kanker heeft en een aanbod accepteert om zich te laten behandelen. In een bunker wordt Wade blootgesteld aan martelingen die zijn lichaam moeten muteren en de kankercellen moeten bestrijden en dat is met succes! Echter hebben de behandelingen een zeer nadelig effect, want Wade is niet meer die knappe jongen die hij altijd is geweest. Daarom is hij vastberaden om wraak te nemen op Ajax (Ed Skrein), een ijzersterke mutant die tevens de operatie runt om nietsvermoedende mensen met potentie om te toveren in gehoorzame supersoldaten.

Maar Wade weet op tijd te ontsnappen en hij zet een operatie op om de verblijfplaats van Ajax te achterhalen. Hij baant zijn weg naar zijn doel door zoveel mogelijk bondgenoten van zijn tegenstander hardhandig om zeep te helpen en daar krijgen de overgebleven X-Men Colossus (Stefan Kapicic) en Negasonic Teenage Warhead (Brianna Hildebrand) lucht van. Ze besluiten dan ook om Wade te helpen door zijn gewelddadige aanpak te temperen met in de hoop dat hij besluit om zich aan te sluiten bij de X-Men. En Wade, die inmiddels in het rode pak van spandex is gekropen en als zijn alter-ego Deadpool door het leven gaat, kan wel wat hulp gebruiken als Ajax niet de enige gevaarlijke tegenstander is die hij moet verslaan.

Naast de hilarische grappen die in overvloed aanwezig zijn eisen ook de mooie special effects een hoofdrol op en ik kan niet anders zeggen dan dat Miller een perfecte balans tussen de actie en de humor heeft gevonden. Deadpool is dan ook een vlotte film die makkelijk wegkijkt en echt geen seconde verveelt. Vanaf vandaag kunnen de liefhebbers van deze kleurrijke superheld de Blu-ray Disc in huis halen en dit schijfje bevat een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. En wanneer je deze aanschaft krijg je ook echt waar voor je geld, want de disc staat vol met interessant bonusmateriaal zoals tien verwijderde en verlengde scènes met optioneel commentaar van de regisseur, bloopers, een tachtig minuten durende special ‘van strip tot scherm… tot scherm’ met veel achtergrondinformatie over Deadpool en de productie van de film, audiocommentaren van bedenker Rob Liefeld, regisseur Tim Miller, hoofdrolspeler Ryan Reynolds en scenaristen Rhett Reese en Paul Wernick, Daadpool’s plezierzak met heel veel leuke videoclips, trailers en foto’s en een galerij met mooie productiefoto’s in hoge resolutie.

Score: 9,0

Met dank aan 20th Century Fox voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

5 thoughts to “Deadpool (2016) recensie”