Deadpool-2_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-Reserved

Deadpool 2 (2018) recensie

Deadpool-2_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-ReservedDe liefhebbers moesten er even op wachten, maar 2 jaar na zijn officiële debuut keert de gevatte spandex dragende liefhebber van eenhoorns terug in de bioscoop. Deadpool 2 is een film waar menig fan naar uitkeek, want het doeltreffende eerste deel smaakte zeker naar meer. Maar de anti-held uit de stal van Marvel heeft wel een paar uitdagingen. En dan heb ik het niet over zijn gevecht tegen zijn geduchte tegenstanders, zoals de indrukwekkende Cable (Josh Brolin). Maar dan doel ik meer op het feit dat er in de tussentijd een aantal sterke Marvel-films verschenen zijn en dat een vervolg in de regel inferieur is aan het origineel.

No worries. Deadpool 2 gaat vrolijk verder waar het eerste deel eindigt. Wade Wilson (Ryan Reynolds) is herenigd met zijn vriendin Vanessa (Morena Baccarin) en hij doet nog steeds zijn uiterste best om zich niet aan te sluiten bij de X-Men. Ondanks dat Colossus (Stefan Kapicic) en Negasonic Teenage Warhead (Brianna Hildebrand) er alles aan doen om de moordende grappenmaker en voormalige huurmoordenaar op het rechte pad te krijgen. Deadpool heeft geen zwakke plek in dat opzicht hoewel hij zich in het tweede deel ontfermt over Russell (Julian Dennison). Een tiener die niet met zijn superkrachten kan omgaan en het doelwit wordt van de tijd-reizende schurk Cable (Josh Brolin).

Om de nieuwkomer te kunnen verslaan vormt Deadpool een team. De zogenaamde X-Force die speciaal voor individuen met speciale krachten in het leven is geroepen. Zo krijgt Wade hulp van Domino (Zazie Beetz). Een handige bondgenoot die met het geluk aan haar zijde de meest uitzichtloze situaties naar haar hand weet te zetten. Samen gaan ze de strijd aan met de tegenstanders die ten tonele verschijnen. Allemaal met een flinke dosis humor, verbluffende special effects en een grappige doch treffende soundtrack met nummers van bekende artiesten. Het is opnieuw genieten van een hoogtempo actiefilm die binnen een oogwenk voorbij is.

Regisseur David Leitch regisseerde eerder vermakelijke en harde actiefilms zoals Atomic Blonde en John Wick en Deadpool 2 is weer net zo komisch, grof en hard als zijn voorganger. Kudos aan de toch wel onervaren filmmaker, maar ook aan de hoofdrolspelers die uitstekend performen. Ryan Reynolds is weer in zijn nopjes als Deadpool terwijl nieuwkomers Josh Brolin en Zazie Beetz meer dan welkome toevoegingen zijn. Ik heb weer met een smile van oor tot oor in de Dolby Cinema zaal van de Vue in Hilversum gezeten en er waren zelfs momenten waarop de tranen over mijn wangen liepen. Zeker tijdens de talrijke verwijzingen naar andere films en de momenten waarop de superhelden en schurken uit de verschenen Marvel- en DC-films op de hak werden genomen.

Met dank aan BAAS Events voor de uitnodiging voor de Nederlandse première.