Ternet Ninja

De Wraak van een Ninja (2018) recensie

Ternet NinjaOpgroeien is niet altijd even makkelijk. Er zijn jongeren en tieners die worden gepest op school, hunkeren naar populariteit en zelfs hopen op een verkering met dat klasgenootje waar ze tot over de oren verliefd op zijn. Allemaal onderwerpen die de jongeren al jaren dagelijks bezighouden, maar die ook in de Deense bioscoophit Ternet Ninja (in Nederland beter bekend als De Wraak van een Ninja) centraal staan.

Alex is een normale tienerjongen die op school wordt gepest op school terwijl hij thuis moeten wennen aan zijn nieuwe stiefvader en zijn irritante stiefbroer. Maar dat zijn niet de enige uitdagingen waar hij mee worstelt, want hij is ook tot over zijn oren verliefd op zijn klasgenootje Jessica. Een populaire meid waar Alex geen schijn van kans bij maakt. Totdat hij voor zijn verjaardag een lappen Ninja-pop krijgt. Een pop die blijkt te leven en in ruil voor zijn hulp Alex helpt om de pestkop te verslaan en het hart van Jessica te veroveren.

Voor jong en oud
De Wraak van een Ninja is een film voor jong en oud, maar niet voor de allerkleinsten geschikt. Met deze film richten filmmakers Thorbjørn Christoffersen en Anders Matthesen zich op de tieners en volwassenen. Kinderslavernij, drugstransport en seks zijn dan ook de spraakmakende thema’s die in de animatiefilm aan bod komen. Evenals wat geweld dat vooral in de openingsfase een grote rol speelt als één van de kinderen in de Thaise werkplaats dood wordt geslagen als hij per ongeluk de peperdure sjaal van zijn baas omtovert in een geblokte lappenpop. Geen film dus waar je jouw zes- tot tienjarige koter naar laat kijken.

Geinig
Maar onderaan de streep is De Wraak van een Ninja een geinige film. Mede te danken aan de kleurrijke animaties en de onderliggende boodschap die vooral jongeren moet stimuleren om voor zichzelf op te komen. Misschien een bijzondere manier van de Deense animatoren om tieners te inspireren om in opstand te komen tegen die ene pestkop of om de moed te verzamelen om op dat ene meisje of jongetje waar je verliefd op bent af te stappen, maar effectief is het wel. Mede te danken aan de grappige momenten die in overvloed aanwezig zijn en regelmatig een brede glimlach op het gezicht toveren.

Waardering: 3 uit 5.